Ola Elvestuen gjestet biogassanlegget i Nes

Ola Elvestuen var denne uken på besøk i Nes. Anledningen var en befaring på biogassanlegget på Esval.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Nestleder i Venstre og byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen, kom denne uken til Nes for en befaring på det nye biogassanlegget på Esval.

Matavfall blir til drivstoff
Det er som kjent Energigjenvinningsetaten i Oslo (EGE) som på vegne av Oslo kommune står bak biogassanlegget, som skal produsere gass og gjødsel av matavfallet til hovedstadens innbyggere. Gassen skal brukes som biodrivstoff, og man anslår at den kan drive omtrent 100 busser. Bioresten er tenkt benyttet til gjødsel i landbruket.

Internasjonal interesse

Ola Elvestuen

– Dette er i høyeste grad utvikling av høyteknologi. Hvordan du behandler avfall er i frontlinjen i miljøpolitikken. Vi har veldig høye ambisjoner om å lage et kretsløpbasert avfallssystem, sa Elvestuen til lokalavisa Raumnes, og la til at de har to ønsker.

– Vi skal behandle eget avfall og utnytte de ressursene som ligger der. Så har vi en ambisjon om å være ledende på dette feltet og delta i utviklingen av avfallshåndtering langt utover Oslo og Oslo-regiones områder, og ha anlegg som er interessant internasjonalt. Og det kommer vi til å få her.

Næringsklynge ved Esval?
Nes Venstre mener Nes kommune må utnytte de mulighetene som det nye biogassanlegget gir. Vi mener det ligger et potenstial for kompetansebygging og næringsutvikling her.

I vårt program for perioden 2011-2015 har vi derfor uttalt at vi vil arbeide for at det opprettes næringsklynger rundt områder med særskilt kompetanse, som f.eks. fornybar energi og landbruk ved Hvam videregående skole og biogass ved Esval

Les hva vi har skrevet om biogassanlegget tidligere:
Europas største biogassanlegg til Nes
Esval: Høring om utslippstillatelse

I følge EGE kan:
* En buss kjøre ca 0,5 km på 2 kg matavfall.
* En kg matavfall tilsvare ca 0,5l bensin.

Buss til Fjellfoten
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**