-Mangel på kunnskap

Venstres Karl M. Buchholdt, kontrollutvalgsleder i Levanger fra 2007 til 2011, hevder Levanger APs oppførsel mot en av sine egne kommunestyrerepresentanter og 1. vararepresentant sist onsdag avslører kunnskapsløshet. Han mener det bunner i opplæringen av kommunestyrerepresentantene i rollen som folkevalgt er for dårlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

-Jeg er ikke sikker på om gamle politikere er riktig for opplæring av ferske kommunevalgte. Det blir fort mye pjatt basert på kursholders erfaring, sier Buchholdt. I høst ble folkevalgtopplæringen holdt av Arbeiderpartiets tidligere fylkesrådsleder Alf Daniel Moen. -På grunnlag av to tidligere runder med folkevalgtopplæring mener jeg at det å bruke politikere og ekspolitikere som lærere blir for tilfeldig, sier Buchholdt.

Han mener onsdagens to saker i AP-gruppen, der man hoppet over et varamedlem og prøvde å presse ut et annet, bør bli en sak i kommunens kontrollutvalg. Arbeiderpartiets gruppereglement er en ting, norsk lov er noe annet. Gruppereglementet er komplett uinteressant i forhold til norsk lov. Hvordan et parti innkaller sine medlemmer berører helt klart kommunestyremøtet, og dermed kontrollutvalget.

Ordførerens ansvar
-Kommuneloven setter klare rammer for hvem som skal kalle inn til kommunestyremøte. Det er ikke den minste tvil om at det er ordførerens ansvar at møtet er riktig sammensatt. Da kan ikke et parti benytte det lukkede fora som et gruppemøte er, sier Buchholdt.

Han forventer at ordføreren nå tar tak og rydder opp. -Dette er ordførerens ansvar. Jeg forventer nå at ordfører Robert Svarva tar tak i dette og rydder opp i ukulturen i Arbeiderpartiet i Levanger. Det må ikke være noen tvil om at spillereglene skal følges, avslutter Karl M. Buchholdt i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**