Kommunene må styrkes for å få bedre helsetilbud

Larvik Venstre hadde medlemsmøte 20. mars, hvor Venstres helsepolitiske handlingsplan var tema. Møtet sluttet seg til at Venstre definerer helse som prosesser som skaper god helse og holder folk friske. Denne definisjonen inngår i Venstres helhetlige tenkning og forståelse av alle politikkområder.
Møtet mente at veksten i framtida primært bør skje i primærhelsetjenesten, og ønsker mer ressurser og økt kompetanse på kommunenivå.
Det er et mål for Venstre å flytte ansvaret for og organiseringen av ulike offentlige tjenester så nært borgerne som mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Larvik Venstre hadde medlemsmøte på Presteløkka Rehabiliteringssenter ved Stavern 20. mars 2012. Tema var "En bedre helsepolitikk for den enkelte" (Venstres 24-punkts program) sett i relasjon til Samhandlingsreformen.

Larvik Venstre, omvisning på Presteøkka

Foto: Karin S. Frøyd

De frammøtte fikk først en omvisning på Presteløkka park. De flotte naturomgivelsene med utendørs treningsapparater og også utendørs bordtennismuligheter imponerte mange. Flere prøvde seg med hell på det flotte utstyret. Se bildene.

Larvik Venstre, Medlemsmøte mars2012

Foto: Karin S. Frøyd

Møtet fortsatte innendørs med Venstres helsepolitiske handlingsplan "En bedre helsepolitikk for den enkelte" som hovedtema. Jan Kulland holdt denne presentasjonen og innledningen. Samhandlingsreformen og hvordan status er i Larvik i forhold til denne og de mange utfordringene framover ble også belyst og diskutert.

Møtet var godt fornøyd med at Venstre definerer helse som prosesser som skaper god helse og holder folk friske. Denne definisjonen inngår i Venstres helhetlige tenkning og forståelse av alle politikkområder.
Venstre ser at velferdssamfunnets utfordringer er:
Et økende forventningspress i helsevesenet
En enorm kostnadsvekst i spesialisthelsetjenesten
En stadig eldre befolkning
Endringsbehov i offentlig sektor.

Møtet mente at veksten i framtida primært bør skje i primærhelsetjenesten. Mer ressurser og økt kompetanse på kommunenivå vil redusere etterspørselen etter spesialisthelsetjenestetilbud og i mange tilfeller gi et bedre tilbud. Å flytte ansvaret for og organiseringen av ulike offentlige tjenester så nært borgerne som mulig, er derfor alltid et mål for Venstre.

Per-Olaf S. Røed, Svein W. Løsnæs, Jan Kulland

Foto: Karin S. Frøyd

Det var også enighet om at skal kommunene påta seg større oppgaver, må de bli større. Dette både for å ha slagkraft og for å ha attraktivt arbeidsmiljø for eget personale.

Samhandlingsreformen som trådte i kraft fra 1. januar 2012 bygger på to nye lover vedtatt i 2011: Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og Lov om folkehelsearbeid. Det forutsetter også mer robuste og større kommuner. Bakgrunnen for reformen er å flytte oppgaver fra staten over til kommunene. Det var enighet om at den bygger på verdier nært opp til Venstres synspunkter og idealer. Det som i tillegg er positivt er at den satser på mer forebygging og rehabilitering, men det fordrer igjen mer økonomiske overføringer/ressurser til kommunen. Reformen forutsetter også at det etableres Lokalmedisinske sentra (LMS). Så langt svikter staten her fordi den fullfinansierer ikke verken i forhold til drift eller investering.

Jan Kulland og Sidsel Lombardo

Foto: Karin S. Frøyd

Medlemsmøtet diskuterte også hva som er god rehabilitering/habilitering samt forebyggende helsearbeid. Det er et utall av viktige faktorer som skal til for å møte utfordringene flerfaglig og ressursmessig.

For Larviks del er det et gap mellom statlig og kommunal finansiering både med hensyn til sykehusinnleggelse/overliggere og gjennomføring av egne kommunale tiltak. Dette fordrer at politikerne må kjempe for mer penger til sektoren internt i kommunen og også jobbe offensivt/påvirke overfor staten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**