Arbeiderpartiets kritikk rammer dem selv

Arbeiderpartiet har kritisert flertallsbudsjettet for å ha prioritert frivilligheten og Nes Arena fremfor helse- og sosial. Det er en kritikk som slår tilbake på dem selv, sier Øystein Smidt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det var lørdag for to uker siden at nå nyvalgt leder av Nes Arbeiderparti, Geir Sverdrup, hadde et utspill i lokalavisa Raumnes om politiske prioriteringer i kommunebudsjettet. Som kjent strandet det rødgrønne samarbeidet få måneder etter valget, og Venstre la frem et felles budsjett sammen med Høyre, KrF og Senterpartiet.

Det har falt Arbeiderpartiet og SV tungt for brystet at flertallsbudsjettet har gitt betinget støtte til Nes Arena, og Sverdrup mener frivilligheten har gått på bekostning av helse- og sosial.

1 eller 10
Øystein Smidt påpeker at Sverdrup burde se nærmere på hva som ville blitt følgende for helse- og sosial om Arbeiderpartiet hadde fått gjennomslag for sitt budsjett. Arbeiderpartiet foreslo å øke de årlige anleggstilskuddene med seks millioner kroner. De årlige driftstilskuddene foreslo de å øke til 600 000 kroner.

Øystein Smidt

Foto: Birger Areklett

– Hvis man øker anleggstilskuddet med seks millioner kroner per år, så snakker vi om et beløp tilsvarende ti sykehjemsplasser, eller en hel avdeling, sier Smidt.

Til sammenligning vil finansieringen av Nes Arena, gitt betingelsene blir oppfylt, beløpe seg til 780 000 kroner per år, eller omtrent én sykehjemsplass.

Lurer du på hvordan Nes Arena skal finansieres? Les mer her:
Nes Arena og finansiering
Smidt-modellen aktuell igjen