Oslo 2040 – byutvikling for fremtiden!

Oslo er en by i hurtig vekst og forandring, og vil frem mot 2040 vokse med omtrent 300.000 personer. Med en slik befolkningsvekst følger det store muligheter, men også utfordringer. Dette krever en offensiv og målrettet politikk. Oslo Venstre vil sikre innbyggerne i Oslo et best mulig tilbud innenfor samferdsel, boligbygging, næringsliv og for skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Byutvikling med vekt på boligsituasjonen
Kommunen skal sørge for en variert boligbebyggelse. Den må derfor være aktiv på de områdene hvor den private boligbyggingen ikke strekker til.

Badedammen vest Stavanger havn boliger

Oslo Venstre vil:
Sørge for en mer variert boligbebyggelse.
Prioritere bygging av utleieboliger, studentboliger og kommunale boliger.
Legge til rette for bygging av minst 5.000 nye boliger i året, som innebærer en dobbling av dagens boligbygging.
Omregulere tidligere bebygde og ubebygde områder til boligbygging, samtidig som kvaliteten i grønt- og friområdene i byen sikres.
At alle nye bygg skal være mest mulig energieffektive, helst med passivhusstandard eller bedre.
At alle nye større utbyggingsprosjekter skal ses i sammenheng med områdene rundt og bydelen som en helhet.
Sørge for regionale programmer som sikrer helheten i nye boligprosjekter.
Bedre tilbudet av kommunale og spesialtilpassede boliger.
Sørge for mer effektiv og forutsigbar plan- og byggesaksbehandling.
Delta aktivt ved utbygging av infrastruktur, blant annet ved å kreve infrastrukturbidrag fra utbyggere til utbygging av veier, utearealer og kollektivtransport ved større utbygginger.
øke tilgangen på regulerte boligtomter.
bedre samordningen av alle impliserte etater mv.
Delta aktivt i utviklingen av gode og varierte boligprosjekter.
Ta i bruk Eiendoms- og byfornyelsesetaten, EBY, som en aktiv pådriver for å sikre at det bygges mere og med god kvalitet.
Inkludere innbyggerne i Oslo bedre planprossesser.
Etablere regelmessig kontakt mellom kommunen og utbyggerne av boliger for å løfte boligbyggingen og sikre kvalitet i alle prosjekter.
Ha et aktivt engasjement i arbeidet med fornying, utbygging og senterutvikling i Groruddalen.
Bruke regelverket for utbedringsavtaler og områdeprogrammer for å forhindre at noen områder forslummes.
Jobbe for å gjøre Husbanken til en førstehjemsbank.
Jobbe for at Husbanken skal ha gode finansieringsordninger for bygging av utleieboliger.
Jobbe for at statlige tilskudd til studentboliger økes betydelig og prioriterer midlene til de tre største studentbyene slik at Oslo kan øke antall studentboliger uten å vente i kø på finansiering.
Jobbe for at statens detaljstyring av tillatt tomte- og byggekostnad mykes opp for å gjøre det mulig å bygge tilstrekkkelig antall nye studentboliger i Oslo.
Gjennomgå og forkorte tiden fra forslag til ferdigstillelse av større boligområder fra 10 til 6 år.
Drastisk redusere saksbehandlingstiden hos PBE og hos Byantikvaren.
Stimulere til energismart byutvikling ved å tilrettelegge for lokale energiløsninger basert på overskuddsvarme og fornybare kilder.
At det satses på en bymessig utvikling, med en tett kvartalsstruktur og utearealer i form av plasser, tor og parker ved utbygging av nye områder.
At kommunen regulerer så det tillates utbygging med større tetthet og høyde i sentrumsnære områder dersom forhåndsdefinerte krav til arkitektur, utearealer og bokvalitet oppfylles. På den måten stimuleres utbyggere til å bygge best mulig og ikke billigst mulig.
Gjennomgå kvalitetskravene som stilles til utbygginger, for å sørge for at de ikke hindrer gode løsninger og at de bidrar til reell bokvalitet.
At småhusplanen endres så særpreget og kvalitetene ved småhusområdene i større grad bevares.
Påse at markagrensen ligger fast
Gjennomføre omfattende tiltak for energieffektivisering av den eksisterende bygningsmassen.

Samferdsel mot 2040

Befolkningsveksten fordrer gode løsninger for mobilitet. Alle mennesker, både store og små, må kunne få bevege seg effektivt og miljøvennlig til og fra alle hverdagens aktiviteter. Mobilitet er et grunnleggende gode, og effektiv transport er av stor samfunnsnytte.

Mann som sykler med buss i bakgrunnen

Oslo Venstre vil:
Redusere utslipp av CO2 og NOx-gasser.
At hensynet til myke trafikanter og kollektivtransport skal veie tyngst ved alle utbygginger.
Styrke samarbeidet med våre innpendlerkommuner for å kunne tilby gode kollektive løsninger for arbeidspendling, herunder etablere tilstrekkelig med innfartsparkering.
Jobbe for at staten bidrar langt mer til finansiering av nødvendige investeringer i infrastrukturen, spesielt for skinnegående transport.
Intercity-triangelet må bygges ut til dobbeltspor og staten må stå for investeringer i Oslo slik at det legges til rette for økt innpendling med tog.
Ha mindre biltrafikk inn til byen.
Finne alternative finansieringsløsninger som er i stand til å ta over for Oslopakke 3 når denne er fullført. Bomringen kan da brukes som et trafikkregulerende virkemiddel.
Jobbe for at all skipstrafikk skal bli koblet til landstrøm når de ligger til kai slik at utslippene av NOx reduseres.
Etablere gode løsninger for syklende og gående.
Etablere transportløsninger etter prinsipper for universell utforming og 0-visjonen.
Fortsette å etablere ladepunkter for el-kjøretøy, og tilrettelegge for fyllestasjoner for biodrivstoff og hydrogen.
Bygge ut fergekapasiteten mellom Oslo-sentrum og kystkommuner utover Oslofjorden for å avlaste veiene.
Få fergene over på hydrogen og ammet fornybart drivstoff og vekk fra fossilt drivstoff.
Styrke alle terminaltiltak for overganger mellom ulike transportformer.
Etter utløpet av tiden for Oslopakke 3. må staten komme tungt inn for å finansiere skinnegående infrastruktur i storbyområdene.
At staten sørger for bygging av ny jernbanetunnel gjennom Oslo sentrum, staten må også ta et stort økonomisk ansvar for neste generasjons T-banenett.
Bygge T-bane til Fornebu, og at denne forlenges til en T-banering; Oslo sentrum, Fornebu, Nesodden — Oslo Sentrum.
Utvikle gode parkeringsordninger i hele byen for moderne bildelingsordninger og samordne dette med kollektivtransporten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**