Politikerne har ansvaret

– Ja til eiendomsskatt, nei til folkeavstemning svarer Venstre på forslaget om folkeavstemning om å gjeninnføre eiendomsskatt på privatboliger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Julie_Andersland_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

– Venstre vil ha eiendomsskatt for å styrke skolene. Vi kan godt diskutere om det kanskje bør være slik at hele eiendomsskatten, krone for krone, skal gå til bedre skole slik at det er lettere å se hva skattebetalerne får igjen for pengene. Men jeg er skeptisk til å legge det ut for folkeavstemning. Hvem skal bestemme hva som er viktig nok og hva som ikke er viktig nok til å avgjøres på denne måten, spør Julie Andersland.

– Jeg har tro på det representative demokratiet. Om bergenserne vil ha bedre skoler finansiert med eiendomsskatt, må de stemme på partier som prioriterer skole foran kutt i eiendomsskatten, mener Venstrepolitikeren.

Mener politikerne har ansvaret
– Det er de folkevalgte som har ansvaret for at skolene er i orden. Vi kan ikke skyve dette ansvaret over på andre i en folkeavstemning.

Les hele saken og forslaget fra Byluftlisten på side 7 i Bergensavisen torsdag 22. mars eller på nett her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**