– Kollektivtrafikken trenger handling, ikke ord

– Venstre ønsker et skikkelig løft for kollektivtrafikk, og har prioritert det i våre fylkesbudsjetter — ikke bare med ord, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark. Han har foreslått 7,4 millioner mer til kollektivtrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Grønn Ruter-buss i Lillestrøm.

Foto: Christoffer Biong

Kristelig Folkeparti skriver at Østfold trenger en storsatsing på kollektivtrafikk i Fredrikstad Blad 20. mars.

– Ingenting hadde vært mer gledelig enn at KrF som en del av de styrende partiene i fylkestinget hadde ment det, men i fylkestinget har de ment det motsatte, sier Finnanger Sandsmark oppgitt.

KrF har stemt mot forslag fra Venstre om mer fleksible skolebusskort slik at elevene selv kan velge hvilke avganger de vil benytte fra skolen. KrF har stemt mot forslag fra Venstre om å øke bevilgningene til kollektivtrafikk med 7,4 millioner kroner for å ruste opp bussholdeplassene og hyppigere avganger i Nedre Glomma og Mosseregionen.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

– Venstre ønsker et skikkelig løft for kollektivtrafikk, og har prioritert det i våre fylkesbudsjetter — ikke bare med ord, slik KrF og de andre partiene på fylkestinget har gjort, understreker Finnanger Sandsmark og legger til:

– Det hjelper ikke å snakke pent om kollektivtrafikk når tilbudet ikke er tilrettelagt for verken skoleungdom eller oss arbeidsfolk som skal på jobb om morgenen.

Med 7,4 millioner kroner mer til kollektivtrafikk årlig vil vi kunne lage et kollektivtilbud tilpasset arbeidspendling og hverdagen til folk flest, ikke bare for busselskapene. Østfold er det fylket i landet med lavest andel kollektivtrafikk.

– KrF har vært i posisjon i fylkestinget nesten sammenhengende fra fylkeskommunen ble opprettet i 1975. Hadde de villet noe på kollektivfeltet så hadde de fått det til, sier Finnanger Sandsmark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**