Barn på flukt

Denne uken behandlet Stortinget Venstres forslag om å stille sakene til de mye omtalte 450 asylbarna i bero, i påvente av den kommende stortingsmeldingen om barn på flukt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Asyls flytning immigrasjon

En stortingsmelding som er forsinket av de sedvanlige interne stridighetene i den rød-grønne regjeringen. Våre forslag ble dessverre nedstemt, og det ser nå ut som at mange barn som er født og oppvokst eller har vært i Norge over tre år skal “returneres” til “hjemland” de ikke kjenner, rett før en stortingsmelding om nettopp disse barna skal legges fram. Det er uverdig.

Venstre mener det er inhumant at barn må leve lenge i uvisshet og frykt i mange år på asylmottak. Barn som har levd lenge i Norge må få opphold av sterke menneskelige hensyn, og Regjeringen må nå avklare situasjonen til disse barna. Venstre har lenge etterlyst en avklaring for barn som har levd lenge i Norge. Regjeringen setter såkalte “innvandringsregulerende hensyn” foran hensynet til barns beste på tross av at de har sagt at det skal tas mer hensyn til barn i utlendingspolitikken. Det henger ikke på greip, og Norge har nå en av den strengeste asylpolitikken i Europa. Våre forslag er likelydende til den lovgivning som gjelder i Sverige på dette feltet, og der har man ikke sett “…en strøm av asylsøkere som dytter barna sine foran seg”.

Regjeringen bruker mer tid på intern krangling enn på å innføre faktiske politiske tiltak. I dette tilfellet går det ut over asylbarna som ikke får avklart sin situasjon. Slik ønsker ikke Venstre at det skal være.

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder Østfold Venstre