Flertallet sviktet der det gjaldt mest

Flertallspartiene i bystyret ønsket ikke å få utredet konkrete tltak for å redusere biltrafikken i Haugesund. Høyre, KrF og Frp stemte mot forslag fra Venstre om å få en slik sak til bystyret, da bystyret behandlet klima- og energiplan for Haugesund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Blant de mange forslagene Haugesund Venstre fremmet ved bystyrets behandling av klima- og energiplanen, var et oversendelsesforslag der det ble bedt om at rådmannen fremmet en sak for bystyret om konkrete tiltak for å redusere bilbruken i Haugesund.

Venstre pekte på at til tross for at man hadde målsetninger om at kollektivtrafikk og sykkelbruk skal stå for tilsammen 30% av transportarbeidet i 2020, kunne økningen i transportbehovet i samme periode føre til at man likevel ikke fikk redusert utslippene av klimagasser fra transportsektoren.

Denne sektoren står alene for 60% av utslippene av klimagasser, og det er derfor nødvendig med en reell reduksjon av biltrafikken for å nå målsetningene om reduserte utslipp av klimagasser.

Det var også overraskende at KrF, som tidligere har profilert seg på å fremme sykkelbruk, heller ikke ville støtte konkrete tiltak for å bedre forholdene for syklister som egne sykkelveger, bare for syklister, der dette er hensiktsmessig, og ulike tiltak for å bedre forholdene for sykkelparkering. Det siste fikk likevel flertall i bystyret da Frp støttet disse tiltakene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**