Blant de mange forslagene Haugesund Venstre fremmet ved bystyrets behandling av klima- og energiplanen, var et oversendelsesforslag der det ble bedt om at rådmannen fremmet en sak for bystyret om konkrete tiltak for å redusere bilbruken i Haugesund.
Venstre pekte på at til tross for at man hadde målsetninger om at kollektivtrafikk og sykkelbruk skal stå for tilsammen 30% av transportarbeidet i 2020, kunne økningen i transportbehovet i samme periode føre til at man likevel ikke fikk redusert utslippene av klimagasser fra transportsektoren.
Denne sektoren står alene for 60% av utslippene av klimagasser, og det er derfor nødvendig med en reell reduksjon av biltrafikken for å nå målsetningene om reduserte utslipp av klimagasser.
Det var også overraskende at KrF, som tidligere har profilert seg på å fremme sykkelbruk, heller ikke ville støtte konkrete tiltak for å bedre forholdene for syklister som egne sykkelveger, bare for syklister, der dette er hensiktsmessig, og ulike tiltak for å bedre forholdene for sykkelparkering. Det siste fikk likevel flertall i bystyret da Frp støttet disse tiltakene.