Referat fra styre- og medlemsmøte 19.3.12

Styre- og medlemsmøtet fant sted i Sommerrogaten og et engasjert styre jobbet videre med strategiplan, Filipstad og aktuelle BU-saker. Aksjonsgruppen for Frognerstrandea og styret i Frogner Venstre har lagt nedmye arbeid i å komme med nye og bedre forslag til bærekraftig by- og trafikkutvikling i Filipstadområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

MEDLEMS- OG STYREMØTE FROGNER VENSTRE 19.3.12 —
SOMMERROGATEN «LILLE MØTEROM»

Tilstede: Anne-Lise Bergenheim, Andreas Dobloug, Einar Kjerschow, Marika Nilsen, Ellen Stenslie, Håkon Krogenæs, Thomas Syvertsen og Marit Kamøy. Forfall: Jan Mykleset

SAKSLISTE:
1. POLITISKE SAKER UNDER BEHANDLING:

1.1. FILIPSTAD:
Andreas, Håkon og Einar har utarbeidet et dokument som oppsummerer Frogner Venstres innspill til planene for Filipstad. Gruppen er opptatt av det IKKE må gjøres disposisjoner som umuliggjør å legge hele E18 under Frognerstranda på sikt. Dette vil gi et sammenhengende grøntområde mellom Aker Brygge og Bygdøy. Vegvesenet krever foreløpig at E18 kommer opp i dagen et sted. Derfor ønsker vi løsningen med kort tunnell og åpning ved Hjortnes slik at hele Frognerstranden langs sjøen kan komme under bakken i fremtiden.

Frogner Venstre ønsker at byutviklingen på Filipstad skal ta i bruk miljø- og energiteknologi helt i front — slik at bydelen Filipstad blir et miljøfyrtårn for byutvikling.

Grøntområdet «Brandskjærparken» kan også brukes til konserter og kulturaktiviteter, samt har noe variert grønn utforming (lekeområder, skjermede områder med tettere vegetasjon).

Kollektivtransport i området bør legges til T-banen som skal ha stasjon på Filipstad. Frogner Venstre ønsker ikke at det skal legges skinnegående kommunikasjon i området Tinkern og Skarpsno. I påvente av T-baneløsning anbefales transport på bakkenivået mellom boområdene og utvalgte trafikknutepunkter med elektriske busser.

Frogner Venstre ønsker en mangfoldig befolkningssammensetning i bydel Frogner og vil derfor legge til rette for variert og sosial boligbygging — med vekt på miljøvennlige løsninger. Det skal ikke brukes arealer til P-hus; dette bør legges under bakken.

1.2. Lokal BydelsRusken
Frogner Venstre har sammen med Høyre fremmet forslag om at bydel Frogner søker Bymiljøetaten om bevilgning til en egen Bydels Rusken. Man kan jobbe ut sin egen lokale modell slik f.eks Grünerløkka og bydel Sagene har gjort. Det taes sikte på at saken kan behandles av bydelsutvalget i løpet av våren.
Vår bydel forsøples i betydelig grad av ulike arrangementer som Holmenkollstafetten, Sentrumsløpet, osv. Det er i tillegg behov for generell opprydding i gater og parker gjennom hele året og ikke bare til 17. mai.

1.3. ANDRE ENKELTSAKER:
Anne-Lise har fått henvendelser fra beboere i Bygdøy Allé som primært klager over støv, støy og redusert estetikk med mange nedsagede trær langs alleen. Hun følger derfor nå opp at den vedtatte tiltaksplanen for Bygdøy alle blir effektuert. Arbeidsgruppe etableres ved behov.

2. BU-SAKER – www.bfr.oslo.kommune.no
Frogner Venstre vil gå for kort tunnel som kommer opp ved Hjortnes — ulempen er at beboerne på Skillebekk fortsatt får trafikkstøy. Fordelen er at man ved denne løsningen ikke hindrer fremtidige tiltak som kan få E18 under bakken langs det meste av Frognerstranden. Frogner Venstre ønsker nå primært en løsning som sikrer mest mulig strandsone tilgjengelig som grøntområde fra Filipstad mot Bygdøy.

Frist for innsending av forslag til Plan og Bygg er 28.3.12 — Styret i Frogner Venstre sender inn det omarbeidede utkastet vedr. Filipstad til fristen.

3. OPPFØLGING STRATEGIPLANEN:
Tilsynsutvalg I for Majorstutunet og Fagerborghjemmet/Norabakken er konstituert og skal ha første varslede tilsyn 12.4.12.

Oppfølging av medlemsporteføljen starter primo april — bydelslaget skal jobbe aktivt med å engasjere alle innmeldte medlemmer i Frogner Venstre.

Marit legger strategiplanen i en matrise og sender ut til alle med beskjed om at ansvarlige personer fyller inn i matrisen etter hvert.

MK

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**