Innlegg: Samarbeid – ikke kontroll

Venstres nestleder i oppvekststyret, Eva Kvelland, reagerer kraftig på Dagrun Eriksens (KrF) forslag om å flytte foreldrekonferanser inn i hjemmet. – Et slikt forslag flytter grensa mellom den offentlige og private sfære et sjumilssteg i feil retning, skriver Kvelland i Fædrelandsvennen 7. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Stortingsrepresentant Dagrun Eriksen (KrF) foreslår i mandagens Fædrelandsvennen å flytte én av de to årlige foreldrekonferansene inn i hjemmet for å styrke forholdet mellom skole og hjem. Sjeldent har jeg sett så gode intensjoner bli ødelagt av et så feilslått virkemiddel. Forslaget bryter med den grunnleggende tilliten og skillet som må være mellom den offentlige og den private sfære. Skole-hjem-forholdet skal være et samarbeid, ikke en årlig "kontroll" av barnets hjem. Målet helliger ikke alltid middelet, og i så måte skyter KrF-representanten langt over mål.

Det er i all hovedsak vi selv som har kontroll på hva slags informasjon om som skal tilflyte det offentlige om hva som skjer innenfor hjemmets fire vegger. Eriksens forslag snur rundt på denne logikken og sier at skolen skal tilegne seg informasjon om hva som skjer i hjemmet til alle elever i norsk skole. Og det til og med gjennom personlig oppmøte. Et slikt forslag flytter grensa mellom den offentlige og private sfære et sjumilssteg i feil retning. I dag går politiet og barnevernet inn i private hjem ved mistanke om lovbrudd eller omsorgssvikt. Der må også grensa gå.

Et godt samarbeid mellom skole og hjem er avgjørende for et godt skolemiljø — både for enkelteleven, klassen og hele skolen. Men samarbeidet må skje innenfor rammene av skoleverket — ikke det private hjem. På klasse- og skolenivå skjer det blant annet gjennom FAU, skolemiljøutvalgene og skolens styrer eller samarbeidsutvalg. Og for enkelteleven skjer det i en direkte kontakt mellom skole, elev og foresatte, der foreldrekonferansene er ett av virkemidlene. Dersom noen har et gjensidig ønske om å sette seg ned rundt kjøkkenbordet for å snakke om elevens skolehverdag, så er det ingenting som hindrer dem i å gjøre det i dag. Men det er lang vei fra det og til å pålegge årlige kjøkkenbordskonferanser i alle norske hjem.

Les: Vil legge foreldrekonferanser til hjemmet (Fædrelandsvennen)

Å diskutere forholdet mellom individ og samfunn — og mellom den private og den offentlige sfære, er en vanskelig øvelse, som fortjener at vi holder tunga i rett munn. Mange ganger gjør vi lurt i å ta ett skritt for lite, heller enn ett for mye. Å pålegge oss å åpne hjemmet for skolene, er definitivt flere steg i feil retning. Forslaget fra Dagrun Eriksen (KrF) er ikke et forslag om samarbeid. Det er et forslag om kontroll.

Eva Kvelland
Bystyremedlem for Venstre