Holmenutbyggingen viktig for Risør

Realistisk sett er det ingen gode alternativer til utbygging med en viss fortetting på Holmen. Med unntak for drømmeriene, da. Derfor håper jeg et stort politisk flertall — sammen med utbygger og gode krefter i administrasjonen — får lirket til planene slik at de går gjennom som en mindre planendring. Risør trenger denne utviklingen på Holmen nå. Vi trenger ingen ny reguleringsplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Vi trenger ingen ny reguleringsplan nå skriver Dag Jørgen Hveem i dette innlegget

Foto: Runar Nes

Et politisk JA og fremdrift i Holmen-prosjektet betyr mye for Risør. Den økte kjøpekraften som blir en konsekvens av utbyggingen er — mildt sagt — viktig for handels- og servicenæringen i kommunen, herunder fiskebutikken på Holmen. En utbygging vil også ha en betydelig signaleffekt og innebære en vitalisering av sentrum — vi trenger nye impulser.

Mange har meninger om det arkitektoniske uttrykket. Om flate tak. Om variasjon i høyder. Om siktlinjer. Min mening er at helhetsinntrykket er meget bra. Og Holmen-prosjektet har kostet penger — så langt ca 18 millioner kroner. Hvorvidt jeg kunne tenkt meg enkelte ting litt annerledes, er ikke viktig.

Det viktige er at det som nå er presentert ligger godt innenfor det vi som planmyndighet bør akseptere. Vi må — også i Risør — stikke fingeren i jorda og balansere kommersiell forståelse med samfunnsmessige hensyn. I motsatt fall vil ting stoppe opp. La ikke det skje på Holmen!

Dag Jørgen Hveem
Leder i Risør Venstre