Venstre markerte barnehagesaken i bydelsutvalget torsdag 1. mars

Venstre fikk med seg SV, Rødt og Høyre på forslaget om politiske observatører i barnehagens samarbeidsutvalg. Men Arbeiderpartiet og FrP slo seg sammen og stemte ned mer demokrati og åpenhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det ble et bydelsutvalgt (BU) med tidvis høy temperatur og klare politiske ulikheter torsdag 1. mars. I åpen halvtime kom en gjeng fedre fra Rødtvet og fortalte om ballplassen Lille Grei hvor det planlegges en ny barnehage. Denne banen er i dag i aktiv bruk både om sommeren som fotballøkke, og om vinteren som skøytebane. Her kommer barn og unge fra både Rødtvet, Sandås og Ammerud for å leke. Bydelen trenger desperat flere barnehager, men vi i Venstre mener dette, så sant det er mulig, ikke skal gå på bekostning av plasser og parker. Dette er noe vi vil jobbe videre med.

Nei til bedre innsyn i barnehagedrift
Venstre fremmet gjennom budsjettet for 2012 et verbalvedtak der vi ba bydelsdirektøren komme tilbake til bydelsutvalget med en sak om eierrepresentanter i barnehagenes samarbeidsutvalg. Alle barnehager skal ha et slikt samarbeidsutvalg der ansatte og foreldre møtes. Bydel Grorud har tidligere hatt politisk eierrepresentasjon i disse utvalgene, men dette ble kuttet ut for flere år siden. I etterkant av prosessen rundt nedleggelse av Huken naturbarnehage og to andre mindre avdelingsbarnehager, mente Venstre det var viktig å få tilbake en observatørrolle i disse samarbeidsutvalgene slik at eventuelle utfordringer raskt ble fanget opp. Informasjonen fra administrasjonen i disse prosessene var ikke tilfredsstillende. Begrunnelsen fra administasjonen for å si nei til dette, var svak, eksempelvis at få politikere møtte sist det var slik eierrepresentasjon. Som Maren Rismyr fra Rødt retorisk påpekte, bør ikke dette diskvalifisere dagens politikere.

– Også argumentasjonen fra Arbeiderpartiet var pussig i denne saken, sier Venstres representant i BU Jon Julius Sandal.

– Ifølge dem, var det viktig at det ble skapt gode relasjoner mellom ansatte og foreldre gjennom disse utvalgene. Det er vanskelig å se hvordan en politisk valgt observatør skulle kunne ødelegge for slik relasjonsbygging, sier Sandal.

Venstre fikk lagt til en egen merknad til vedtaket, også den støttet av SV, Rødt og Høyre. Der står det blant annet: “I dag er politikere representert i Idrettens samarbeidsutvalg, skolemiljøutvalgene og skolenes driftsstyrer, tilsynsutvalgene for sykehjemmene og vi har oppnevnt politiske observatører i Ungdomsrådet og etter hvert også i kulturens samarbeidsutvalg. Venstre, Rødt, SV, og Høyre mener de små barna er like viktige.”

Les hele protokollmerknaden og Venstres innlegg i debatten

Huken har ikke kunnet opprettholde tilbudet
Også i saken om årsberetningen for 2011 fikk Venstre inn en protokolltilførsel der det blant annet står: “I budsjett for 2011, som ble vedtatt av bydelsutvalget 16.12.2010, sies det at ‘Huken barnehage vil som en avdelingen ved Ammerudkollen opprettholde aktiviteten som friluftsbarnehage og vil drive avdelingen som før overflyttingen’. Siden da er turdagene blitt redusert fra 3 til 2 faste turdager i uken, delvis fordi veien ble mye tyngre for barna, i tillegg til at naturbarnehagen er blitt mer sårbar for sykdom blant de ansatte. Men i følge foreldre som har barn i naturbarnehagen, settes det sjelden inn vikarer ved sykdom.”

Jon Julius Sandal påpekte også at skuffende få av bydelens enheter var blitt miljøsertifisert, og at bydelen burde velge mer miljøvennlige energiløsninger.

Strid om sjenkebevilling for Cafe Hyggelig.
Det ble også mye debatt rundt fornyet sjenkebevilling for Cafe Hyggelig. Etter at bydelsdirektør Jagmann påpekte at Arbeiderpartiets forslag om tidsbegrenset sjenkebevilling ikke var mulig å vedta, måtte AP ta et kort gruppemøte før de til slutt gikk inn for fornyet sjenkebevilling. For Venstre er det et viktig prinsipp at slik bevilling skal være lett å få og lett å miste. Bydelsdirektøren skriver i saksfremstillingen: “Til tross for fysiske utbedringer får bydelen fortsatt klager fra naboer på skrik og skrål fra Cafe Hyggelig. Barnefamilier opplever det som utrygt at det sitter fulle folk på uteserveringen like i nærheten av inngangen til deres bolig.” Venstre vil ha ryddige forhold i restaurantbransjen, men dessverre fant igjen AP og FrP sammen og anbefalte fornyet bevilling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**