NTP er en gigantutfordring for politikerne!

Venstre mener fagetatenes forslag til nasjonal transportplan er en kjempeutfordring til politikerne. – Det er helt tydelig at rammene må økes betydelig for å kunne gjennomføre helt nødvendige infrastrukturprosjekter i årene som kommer. Venstre forventer nå at regjeringen våger å legge frem en nasjonal transportplan som vil sikre effektive og forutsigbare samferdselsløsninger for fremtiden, sier Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


En gigantutfordring til politikerne
Venstre mener fagetatenes forslag til nasjonal transportplan er en kjempeutfordring til politikerne.

– Det er helt tydelig at rammene må økes betydelig for å kunne gjennomføre helt nødvendige infrastrukturprosjekter i årene som kommer. I tillegg er det også en oppfordring om at politikerne må våge å tenke helt nye tanker rundt finansiering, planprosesser og organisering, sier Borghild Tenden, stortingsrepresentant fra Venstre.

Borghild Tenden på Sandvika Stasjon

Foto: Christoffer Biong

Venstre forventer nå at regjeringen våger å legge frem en nasjonal transportplan som vil sikre effektive og forutsigbare samferdselsløsninger for fremtiden, Tenden.

Venstre krever klare prioriteringer
Venstre mener det er helt nødvendig å få på plass nødvendige avklaringer rundt jernbane, kollektivsatsning i de større byene og stamveinettet på Vestlandet og i Nord-Norge.

– Kollektivtrafikk, tog og sykkel vil være de viktigste grepene de neste ti årene for å ta unna trafikkveksten i byområdene, sier Tenden, som også minner hvor viktige veiene er for næringslivet i distriktsnorge.

Borghild Tenden på sykkel

Foto: Christoffer Biong

– For å få mest mulig ut av pengene er det behov for økt konkurranse, nye planprosesser og langsiktige og forutsigbare finansieringsmodeller. Dette har vi etterspurt fra regjeringen, samtidig som vi har levert inn våre egne forslag på Stortinget. Dette må følges opp videre i den politiske behandlingen, sier Tenden.

Synliggjør økt satsning i praksis
Transportetatene er også bedt om å svare på hva som skal til for å få på plass en satsing utover 45 prosent høyere rammenivå.

– Det er interessant at vi nå får se hva økt satsning vil si i praksis. Venstre har hvert år styrket vårt samferdselsbudsjett ut over hva regjeringen gjør og dette bidrar helt klart til å synliggjøre betydningen av dette, sier Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**