Tilskudd til frivilligheten

Øystein Smidt tar et oppgjør med Arbeiderpartiets tilskudd til frivilligheten i dette leserinnlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Følgende leserinnlegg er sendt til Raumnes:

Tone Rønoldtangen redegjør i Raumnes 23. februar for Arbeiderpartiets budsjettforslag i forhold til frivillig lag og foreninger. Hennes redegjørelse knyttes til mitt svar til Bjørn Heibergs leserinnlegg om politikernes avståelse av godtgjøring i forhold til tilskudd til lag og foreninger. Mitt svar til Heiberg var jo i første rekke en opplysning om at politikernes reduksjon i godtgjøring på kr 400.000 nettopp tilsvarte den økningen flertallkonstellasjonen vedtok å øke tilskuddet til frivilligheten med for 2012. Og dette beløpet var ikke øremerket idretten alene, men til frivilligheten i sin alminnelighet.

Arbeiderpartiets budsjettforslag med å avvikle ordningen med kommunal lånefinansiering av idretten og konvertere disse årlige utgiftene til ordinært driftstilskudd, skaffer jo ikke noe mer penger i potten til fordeling, men kan selvfølgelig fordeles på en annen måte. Men først må da altså disse låneavtalene innfris, dvs med ca 6 mill kroner. Disse pengene foreslår Arbeiderpartiet skal tas fra driftsfond som kommunen allerede sliter med å få bygget opp til et tilfredsstillende nivå. Dernest foreslår de altså at et tilsvarende beløp på kr 6 mill kroner søkes avsatt som årlig anleggstilskudd som det står i endringsforslaget ved budsjettbehandlingen.

I sitt leserinnlegg utrykker Rønoldtangen at de ønsker å avsette et slikt beløp årlig. Søkes avsatt eller ønskes avsatt virker nokså uforpliktende, og må i alle fall belaste driftsbudsjettet hvert år. Hvordan Arbeiderpartiet har tenkt å dekke inn dette når de ikke har noe mer driftsfond å belaste, opplyses det ingen ting om. Når Geir Sverdrup ved budsjettbehandlingen i desember stiller spørsmål om det er funnet olje i Nes slik at kommunen har råd til å finansiere kr 300.000 til Raumnes & Årnes ILs klubbhus og garderobeanlegg og kr 780.000 til Hvam ILs Nes Arena, så kan en jo lure på hva slags finansiering eller inndekning som ligger til grunn for en årlig bevilgning på 6 mill kroner til slike formål.

Øystein Smidt

Foto: Birger Areklett

Etter min mening er lånefinansiering hvor lagene opptar lån som kommunen betjener over driftsbudsjettet, eneste forutsigbare tilskudd fra kommunen som frivilligheten kan forholde seg til når de skal investere. Da kan kommunen fordele sine forpliktelser til slike anlegg over 20 til 25 år, og lag og foreninger har en garanti og en sikkerhet for at anlegg av en viss størrelse kan bli realisert.

Nes Venstre
Øystein Smidt