I november konkluderte høyhastighetsutredningen utført av konsulentselskapet Rambøll at det såkalte alternativ "B", opprusting av eksisterende jernbanestrekning, ikke kan redusere reisetida på en togreise fra Trondheim til Oslo til fire timer, noe som var forutsetningen for at Venstre i 2009 gikk inn for en slik opprusting i stedet for høyhastighetstog. Utredningen viste at strekningen over Dovre kan fås ned i 5 timer og 20 minutter, men konkluderer med at dette ikke vil være konkurransedyktig med flytrafikk på den samme strekningen, noe som var utgangspunktet for Venstres syn i saken.
Dette betyr at Venstres offisielle jernbanepolitikk i øyeblikket er uaktuell. Sør-Trøndelag Venstre vil derfor legge press på Venstre sentralt for å gå inn for lyntog, og for å arbeide for høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim.
Jernbaneverkets utredning som ble lagt fram 25. januar, konkluderer med at det er fullt mulig å bygge lyntog i Norge. Selv om bildet som presenteres ikke er entydig, slår utredningen fast at man kan bygge lyntog mellom storbyene i Norge med et betydelig større passasjergrunnlag enn tidligere antatt. Det gjør at lyntog i Norge vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt, noe som for eksempel ikke er tilfellet med NSBs linjer i dag. Videre vil høyhastighetsbaner føre til redusert utslipp av CO2 etter at banene er satt i drift.
Venstre må være med på toget
Venstre har hatt tradisjon for å være villig til å se stort for å sikre Norge nødvendig infrastruktur. Slik må det også være i dag. Høyhastighetsbaner vil forkorte reisetida mellom storbyene i betydelig grad. I tillegg vil de betjene befolkningen mellom de store byene. Kombinert med IC-tog vil høyhastighetstog gi distriktene et betydelig bedre reisetilbud. Det er viktig for at det i framtida skal være mulig å sikre spredt bebyggelse i Norge og samtidig et dynamisk næringsliv i distriktene.
Næringsutvikling i Europa forutsetter i stadig større grad korte reiseavstander og hyppig interaksjon mellom mennesker i storbyene. Urbanets rapport i 2010 viser til at et moderne jernbanenett mellom Oslo og København vil medføre en økt verdiskapning på over 22 milliarder kr. En ensidig satsning i dette området vil føre til at konkurranseevnen til Trondheim og Trøndelag settes vesentlig tilbake. Derfor er det viktig at et samlet Trøndelag gir et tydelig signal om at regionen ønsker utbygging av høyhastighetstog mellom Trondheim og Oslo!