– La hensynet til flyktningene gå først

Kommunestyret behandlet onsdag rådmannens forslag om å flytte norskopplæringen for minoritetsspråklige til Horten. Thove Bringaker ønsket etter en helhetsvurdering at hensynet til flyktingene måtte gå først, og utgjorde mindretallet som stemte i mot rådmannens innstilling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Thove Bringaker i bystyret

Foto: Holmestrand kommune

I en kommentar sier Thove Bringaker at hun ønsker det beste opplegget for våre nye landsmenn slik at de raskest mulig blir integrert i samfunnet. Selv om det ikke er en stor stab som står bak opplæringen i Holmestrand sett opp mot Hortens ressurser, vil lengre reisevei kunne være uheldig og kanskje føre til større frafall i opplæringen.

I tillegg vil opplæringen skje utenfor nærmiljøet, hvor det er viktig å finne seg vel til rette og skape gode kontakter.

-Jeg er innstilt på å gi opplæringen i Holmestrand en sjanse. Skulle det vise seg ikke å fungere, får vi heller ta saken opp til ny vurdering, sa Thove Bringaker avslutningsvis i sitt innlegg.

Ved endelig avstemming i bystyret fikk rådmannens flytteforslag 15 stemmer ( H-12, Frp-2, SP-1) mot 12 stemmer mot flytting (AP-8, SP-1, KrF-1, SV-1, V-1).

Saken er også omtalt i nettutgaven til Jarlsberg Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**