Solum Larsen har trukket seg fra tillitsverv

Venstres nestleder Helge Solum Larsen er anklaget for voldtekt. – For oss har det vært viktig å si til den unge kvinnen at vi har ett hensyn, nemlig henne. Det er ikke Venstre, det er ikke Solum Larsen, sier gruppeleder for Venstre i Stavanger bystyre Per A. Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det var på en pressekonferanse i Stavanger tirsdag kveld at Thorbjørnsen redegjorde for anmeldelsen. Venstres Helge Solum Larsen er anmeldt for voldtekt av en 17 år gammel kvinne. Solum Larsen har sittet i bystyret i Stavanger siden 1991, og har de siste to årene vært nestleder i Venstre. Han har trukket seg fra sine verv i partiet, og er innlagt på sykehus.

– Omsorg
– Det viktigste for oss har vært omsorg for jenta, derfor fikk vi henne til voldtektsmottak. Jeg håper vi har gjort alt som har vært i vår makt, for at hun skulle bli ivaretatt på den best mulige måte i en forferdelig situasjon, sier Thorbjørnsen.

– Bare trist
Partileder Trine Skei Grande er informert om saken og har vært i kontakt med den unge kvinnen som har anmeldt Larsen.

– Jeg har vært opptatt av at vi skal ta vare på den unge kvinnen og tilrettelegge for at hun får juridisk og medisinsk bistand og ikke minst medmenneskelig omsorg fra partiet, sier Skei Grande.

Trine Skei Grande til NRK nyheter

Per A. Thorbjørnsen til NRK nyheter