Byrådet går ikke med på køprising
Vi stemmer ikke mot rushtidsvgift, men får vi sikret andre viktige bybanepunkter kan vi gå med på en pakke uten køprising. Køprising ville gjørt pakken mye bedre, men det handler om å sikre Bybanen videre til alle bydeler, og det er utrolig viktig, sier gruppeleder for Venstre Julie Andersland til BA.no. Venstre understreker at de vil stemme for køprising i bystyret.
Forhandlingene mellom Høyre, KrF og Ap brøt sammen før helgen fordi Ap krever at byrådspartiene dropper Skansentunnelen og bruker pengene, 700 millioner kroner, på Bybane til Åsane i stedet.
I dag har byrådspartiene flørtet med Venstre.
Vil gjøre Bryggen bilfri
Vi er for en Skansentunnel som gjør at vi får en bilfri Bryggen, men som også sikrer at vi ikke får en vekst i sentrum. Planene fra 1999 er såpass gamle at de bør utredes på nytt. Vi krever blant annet at det ikke blir noe innslag for tunnelen i sentrum, sier Andersland.
Dere gikk høyt på banen i valgkampen, og krevde rushtidsavgift. Nå løper dere fra valgløftene deres?
Vi er ikke mot rushtidsavgift. Problemet er at vi ikke får flertall for det med mindre KrF skulle stemme med resten av opposisjonen. Derfor handler det for Venstre om å gjøre bompengeavtalen best mulig, og det er å sikre mest mulig Bybane. Vi ønsker å være konstruktive og ansvarlige. Avtalen ville blitt bedre med køprising, det er gammeldags å bare bruke bompengeordningen til å kreve inn ekstra penger, når vi kunne brukt det som en mekanisme til å regulere trafikken.
Bybanen til alle bydelene
Bompengepakken innebærer at det fra 2013 til 2025 skal kreves inn 25 kroner per passering.
Venstre har i forhandlingene krevd at byrådet i sterkere grad forplikter seg til å bygge Bybanen videre etter at den står ferdig på Flesland. Det vil si til Åsane, deretter til Haukeland sykehus, over Minde og vestover.
Det er én ting å ville det, noe annet er å forplikte seg til det, sier Andersland.
Les hele saken her.
Du kan også lese hva Bergens Tidende skriver om saken.