Ønsker mer kunnskap om behov for sykkelveier i fylket

I Sør-Trøndelag fylkesting den 13.desember 2011, ble Fylkesvegplanen for 2012-2015 behandlet og vedtatt. Fylkesvegplanen prioriterer en rekke viktige veiprosjekter. Fylkesvegplanen er derimot mangelfull når det gjelder satsing på gang- og sykkelveier, og mangler en sikkelig prioriteringsliste for disse.
Venstre foreslo derfor at det skulle utarbeides kriterier som grunnlag for vurdering av behov for gang- og sykkelveier. Forslaget fikk bare støtte fra H, FrP og Rødt og ble nedstemt. Hvorfor Ap, Sp, SV og Krf sier nei til kunnskap om behov for gang- og sykkelveier i Sør-Trøndelag er uforståelig, skriver Fylkestingsrepresentant for Venstre, Christian Bonvik i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sykkelveier gir miljøgevinst

Nasjonal sykkelstrategi
Gjennom nasjonal sykkelstrategi er det satt mål om at sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre minst 8 % av alle reiser, at sykkeltrafikken i byer og tettsteder skal dobles, og at 80 % av barn og unge skal gå eller sykle til og fra skolen. For å nå disse målene må det bygges flere gang- og sykkelveier. Trygge og komfortable gang- og sykkelveier øker trafikksikkerheten blant myke trafikkanter, og gjør det mer attraktivt å sykle og gå. Mer gang og sykling gir bedre helse og bidrar til et bedre miljø. Bygging av gang- og sykkelveier spiller derfor en viktig rolle for å løse de to viktigste utfordringene nasjonen og fylket står ovenfor.

Ulykkesstatistikk – dårlig grunnlag for å vurdere behov
Som regel vurderes behov for gang- og sykkelvei kun ut fra ulykkesstatistikker fra SSB. Folkehelse og miljø blir sjeldnere vektlagt. Statistikken fra SSB omfatter bare ulykker som er meldt til politiet. Det medfører at mindre alvorlige ulykker og skader er underrepresentert i skadetallene. De siste års ulykkesstatistikker fra SSB viser om lag 9000 trafikkulykker årlig. Av disse er ca 6 % sykkelister og ca 7 % fotgjengere. Det er grunn til å tro at få myke trafikkanter våger å bevege seg langs de mest trafikkfarlige veiene, og ulykkesstatistikken for myke trafikkanter vil sannsynligvis være lavest langs de farligste veiene.

Ønsker kriterier for lokalisering
For å kunne prioritere de viktigste strekningene som mangler gang- og sykkelvei, må det derfor utarbeides kriterier som grunnlag for lokalisering. Eksempel; Det skal være trygge og komfortable gangveier mellom fellesanlegg som skoler og idrettsanlegg, og boligområder som ligger mindre enn 4 km (en time å gå) fra hverandre.

Fylkesvegplan uten objektive kriterier
I Sør-Trøndelag fylkesting den 13.desember 2011, ble Fylkesvegplanen for 2012-2015 behandlet og vedtatt. Fylkesvegplanen prioriterer en rekke viktige veiprosjekter. Fylkesvegplanen er derimot mangelfull når det gjelder satsing på gang- og sykkelveier, og mangler en sikkelig prioriteringsliste for disse.
Venstre foreslo derfor at det skulle utarbeides kriterier som grunnlag for vurdering av behov for gang- og sykkelveier. Forslaget fikk bare støtte fra H, FrP og Rødt og ble nedstemt. Hvorfor Ap, Sp, SV og Krf sier nei til kunnskap om behov for gang- og sykkelveier i Sør-Trøndelag er uforståelig.
I samarbeid gjør vi Sør-Trøndelag bedre!

Christian Bonvik
Sør-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**