Bergensbanen må prioriteres

Britiske konsulenter tok ikke med Ringeriksbanen da de anslo passasjertallet for en oppgradert bergensbane. —Misvisende, mener Julie Andersland (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie_Andersland_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

For Bergensbanen kommer de frem til at en opprustning vil koste 35 milliarder kroner og
gi en reisetid på 5 timer og 10 minutter. En slik investering vil bare gi 168.000 flere passasjerer årlig, mener Atkins og konkluderer: «Scenario B har en veldig liten innvirkning på togtrafikken i denne korridoren».

Bergensbanen har 700.000 reisende årlig. Mange går av underveis. Rundt 1,5 millioner flyr mellom Oslo og Bergen. Atkins har ikke tatt med byggingen av Ringeriksbanen i sin analyse av «Nye Bergensbanen». Snarveien mellom Hønefoss og Oslo vil alene spare inn 55 minutter, og er i denne rapporten kostnadsberegnet til 15 milliarder kroner.

—Det betyr at man ved investeringer på 50 milliarder kroner kan få en bane mellom Oslo og Bergen som bruker ned mot fire timer. Det er konkurransedyktig med fly, og gir mer miljø for pengene, mener Julie Andersland (V).

Bergensbanen

Foto: stock.xchng

Bedre enn fly
Hun reagerer på at konsulentene ikke har regnet ut passasjergrunnlaget ved en fire timers bergensbane.

—Man må jo ha med Ringeriksbanen. Det er stor forskjell på om toget bruker fem eller fire timer. Da kommer reisetiden ned mot den reelle reisetiden med fly. Jeg tror mange flypassasjerer heller ville valgt fire timer på tog, fremfor tre timer med køer, sikkerhetssjekker og flybuss, sier Venstres gruppeleder.

Les hele saken på side 11 i Bergens Tidende torsdag 26. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**