Demonstrasjon mot vindmøllepark på Reinfjellet

Kjære Vefsninger!
I dag er jeg er stolt vefsning sammen med dåkker sier Carola Karl Urvik i sin appell mot vindmøller på Reinfjellet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Jeg er stolt over hver eneste av dåkker som er kommet hit for å vise motstand mot vindmøller på Reinfjellet!

Vefsn Venstre skriver i sitt valgprogram til kommunevalget 2011 at vi ønsker et levende og aktivt lokaldemokrati. At våres ønske skulle går i oppfyllelse allerede et halvt år etterpå hadde ikke vi drømt om. Det er fantastisk at dåkker står opp fra sofakroken for å vise at vi ikke la ta ifra oss "indrefilet" av Vefsns friluftsområder.
Dette vannvittige prosjektet vil ødelegge fjellet for all framtid, også for våres barn og barnebarn, og det kan vi ikke tillate!

Venstre har programfestet at vi er imot vindmøller på Reinfjellet og vi skal kjempe med nebb og klør! Vi har sendt inn en høringsuttalelse til NVE og har vist klart motstand med masse gode argumenter, før det finns mange av! Vi skal stemme imot på onsdag og vi håper at flere av de politiske partiene i Vefsn vil stemme imot — hvis de tar sin rolle som folkevalgt på alvor! Det finns ingen lokal forankring for prosjektet og det er viktig hvis man vil være en troverdig politiker.

Det er ikke bare friluftsområde, men det er også et kjerneområde for reindrift og den sørsamiske kulturen. Eller koførr er det vel det heter Reinfjellet? Jeg er stolte over å bo i et område der det fortsatt drives aktivt reindrift og jeg vil at det skal være sånn i framtia. Vefsn kommune syns jo også det er greit at David Kinsella nå lager en film om reindrift som blant annet vil promotere Vefsn region. Da er det liksom greit å ha dem her, men å støtte opp om et urfolk som driver næring i våres kommune — det har jeg ikke hørt et ord om.
Også samene har lyst å gi videre deres tradisjoner til sine barn og barnebarn!

Så må vi ikke glemme at Langvatn er drikkevannskilde til Vefsn kommune! Hvis det skjer et uhell, og det er ikke usannsynlig med et slikt monsterprosjekt, så er vi uten drikkevann! Det poengterer rådmannen i sin saksutredning. Det finns ingen alternative godkjente drikkevannskilder i Vefsn kommune. Da må vi kanskje heller bygge vindmøller på Øyfjellet?

Jeg lover dåkker at Vefsn Venstre vil kjempe om Reinfjellet og vi vil gjøre alt for å forhindre at dette overgrepet mot natur og oss mennesker skal skje.
Til slutt vil jeg fortelle dåkker om en gammel indianer, som sa
"først når den siste fisken er spist, det siste treet hugget ned, den siste elva forgiftet, da vil menneskene forstår at de ikke kan spise penger!"
Men da er det for sent! Derfor roper vi opp til kamp i dag!

Se hele demonstrasjonen på youtube her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**