-Avgjørelser basert på urimelig byråkrati må påklages

Leder for kommunalstyret for byutvikling, Venstres Helge Solum Larsen, vil undersøke om det er mulig for Stavanger å lempe på enkelte av kravene utleiere nå blir utsatt for. -Vi må få bort de brannfellene som vi vet finnes i utleiemarkedet, men samtidig finne minnelige løsninger for dem som rammes av firkantet byråkrati. Han håper folk påklager urimelige avgjørelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Jon Arne Silgjerd

I Stavanger kan det være rundt 1000 enheter som ikke tilfredsstiller kravene. 250 har allerede fått brev fra kommunen. —Stavanger kan ikke risikere å miste mange utleieboliger. Med vårt stamme boligmarked trenger vi disse, sier han. Solum Larsen legger vekt på at regler må tolkes liberalt lokalt og at sentrale myndigheter også må gå i gjennom sitt regelverk.

-Folk som får beskjed om at utleieenheten er ulovlig grunnet krav som praktiseres tilbakevirkende i forhold til den nye tekninske forskriften TEK10, og helt urimelig byråkratiske krav må påklage disse avgjørelsene. Da kan disse om nødvendig ses på politisk, sier Solum Larsen. Han er glad at dette temaet nå også reises i Stortinget.
Det fullstendige regelverket er meget omfattende, les mer her >>

Det ble denne uken kjent at Venstres stortingsrepresentanter, Trine Skei Grande og Borghild Tenden, reiser saken om ulovlige leiligheter i Stortinget. De ber regjeringen igangsette en gjennomgang av forskriftene til plan- og bygningsloven, med sikte på å gjøre det enklere å leie ut en del av egen bolig og å øke det kommunale handlingsrommet i forbindelse med godkjenning av slike utleieenheter. Les også om forslaget i Aftenbladet, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**