Bilen blir ikke lenger det selvfølgelige, og nærmest enerådende, fremkomstmiddel. Man vil vurdere hva som er det
mest hensiktsmessige og billigste alternativet. Bilbruken vil bli redusert. Hvor meget vil være avhengig av hva det vil koste å benytte buss/jernbane kontra utgifter til bompenger og kjøp/leie av parkeringsplass. Kollektivtrafikkens ruteopplegg og frekvens vil også spille inn. I bypakken er det redegjort for beløpet som skal benyttes til kollektivtrafikk, gang og sykkelveier. Dette kunne vært vesentlig større dersom Bodø hadde kommet med i statens belønningsordning for byer som satser på alternativene til biltransport.
Årsaken til dette er at Bodø ved å bygge ut rv. 80, også vil tilrettelegge for økt bilbruk. Det er dette som er å ri to hester. Resultatet er at Bodø kommune går glipp av årlige millionbeløp til kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier. Når tiltakene for å redusere biltrafikken gjennomføres, vil det ikke være kapasitetsproblemer på rv. 80.
Med dette som bakgrunn burde flere protestere mot motorveiprosjektet. Det er et formidabelt ansvar noen politikerne har påtatt seg da de vedtok å følge Statens vegvesens anbefaling om å bygge 4 felts motorvei mellom Hunstad og sentrum. Vegvesenets anbefaling bygget på en trafikkvekst som ikke vil finne sted. Det er Bodøs befolkningen som må betale regningen på 1.4 milliarder for en unødvendig motorvei. Dette har vi ikke råd til.
Terje Cruickshank
Gruppeleder Bodø Venstre.