Venstre ønsker satsing på biogass i transportsektoren

35 Kolumbus-busser kunne byttet fra naturgass til mer klimavennlig biogass. Venstre la inn midler i sitt alternative fylkesbudsjett for 2012 til å starte denne omstillingen, men det ønsket ikke KrF, Høyre og Frp. -Beklagelig, sier Venstres Helge Solum Larsen. – Dette tiltaket ville hatt klimaeffekt og styrket grunnlaget for den lokale biogassnæringen, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Buss1

Foto: Tore Nilsen

-En overgang fra naturgass til biogass i de 35 Kolumbus-bussene, som i flere år alt har rullet
på naturgass i Stavanger- og Sandnes-området, vil være et veldig viktig bidrag i en videreutvikling
av et transportmarked for biogass, understreker Audun Aspelund, daglig leder i Lyse Neo til Stavanger Aftenblad.

Solum Larsen sier til Aftenbladet at han håper det skal være mulig å få snudd flertallet i fylket. Han poengterer at biogass er en stor mulighet i Rogaland og Jæren, med sin store landbruksproduksjon. — Denne type prosjekter er en forutsetning for å utvikle et marked for biogass, og mulighetene ligger rett foran nesa vår. Venstre vil ha trøkk på dette og jeg håper det kan bli mulig å fremme en sak i løpet av arbeidsåret.

Rogaland er i følge blant annet Enova, Østlandsforskning, Klif, Zero og Bellona i en særstilling i Norge når det gjelder potensiale for produksjon av biogass.

Les mer om busser på biogass hos Lyse Neo, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**