Levanger får hurtigladere

I løpet av 2012 skal det legges til rette for hurtigladere for elbil på Gråmyra i Levanger. Planen er videre at det kommer hurtigladestasjoner lenger nord i fylket. Fra før er det vanlige ladestasjoner for elbil i Sverres gate og på Sykehuset Levanger. Venstre har tidligere etterlyst en kommunal elbilsatsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lars Sponheim i Think elbil modell 2007

Foto: S. Haugsvær

I følge Trønderavisa.no er planen i løpet av 2012 er planen å åpne ladestasjoner på Gråmyra i Levanger, i Steinkjer og Namdalen. —Med dette vil regionen ta første skritt i retning av å bli en region tilpasset grønn transport, sa daglig leder Gøran Vollan i NTE sitt datterselskap EV Power. De skal montere og drive ladestasjonene som har en stykkpris på 600.000 kroner. Det vil ta fra 20 til 30 minutter å lade opp batteriene i en bil.

I 2010 etterlyste Levanger Venstre en kommunal elbilsatsing i Levanger gjennom en interpellasjon i kommunestyret om at kommunen skulle ta i bruk elbiler i sin daglige drift. En ordning ordføreren så interesse for å prøve ut, men som det siden ikke er blitt noe av.

Flere ladepunkter til Levanger!
Venstre vil bygge ut helhetlige transportkorridorer, og har i sitt fylkesvalgprogram foreslått å etablere en fylkeskommunal støtteordning til ladepunkter for elbil, samt legge til rette for hurtigladere for elbil på strekningen Trondheim – Steinkjer. Slik vil Venstre legge til rette for flere ladepunkter i Levanger. Nye ladestasjoner må særlig komme i tilknytning til kollektivknutepunkter, kjøpesentre og borettslag.

Elbiler har null utslipp av CO2 eller NOx ved bruk, og elektriske motorer er opptil fem ganger mer energieffektive enn bensin og dieselmotorer. Utgiftene til drift og vedlikehold av elbiler er lave, og bilene har en rekke økonomiske fordeler, som for eksempel momsfritak og ingen årsavgift.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**