Hva koster det å gjøre turisthemmeligheten Hurum mer kjent?

Mange mener Hurum er en godt skjult hemmelighet. Kommunen har mange attraksjoner, vakker natur og en lang kystlinje. Vi trenger å gjøre dette kjent blant folk. Turistinformasjonstavler er en enkel måte å markedsføre Hurum på, men hva koster det? Det skal Rådmannen nå finne ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Færderseilasen ved Filtvet fyr

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Hurum mottar mange besøkende, spesielt til Holmsbu og Villa Malla, i løpet av sommersesongen, men ser gjestene alt kommunen vår har å by på? Hurum har mange nye aktiviteter, severdigheter for barnefamilier og vakre naturområder, men er vi flinke nok til å profilere og vise frem dette for dagsturistene? Svaret er nei, mener varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) og mener kommunen må innta en mer offensiv holdning.

I møtet 13. desember støttet et enstemmig kommunestyre forslaget fra samarbeidspartiene H, V, Krf og Sp om å be Rådmannen undersøke kostnaden ved å sette opp turistinformasjonstavler på sentrale steder i Hurum.

Dyssa på Rødtangen

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Allerede sommeren 2010 tok Homme Mathisen til orde for å sette opp turistinformasjonstavler for å gjøre turisthemmeligheten Hurum bedre kjent.

– Venstre ønsker mange flere besøkende til Hurum og vi ønsker flere fastboende. Hvordan selger kommunen seg inn for å få folk til å komme tilbake, boltre seg i tilbudene og ende opp med å bosette seg her? Slik det er nå, så er man for passiv når det gjelder å profilere hele Hurum. Men kanskje er det ikke dyre grep som må til for å få en positiv trend, sa hun den gang.

– Et forslag som er rimelig er turistinformasjonstavler. Venstre ser for seg et stort kart over kommunen med de ulike tettstedene presentert, der kyststien er tydelig markert og symboler for ulike spisesteder, severdigheter, strandfasiliteter og de mange ulike aktivitetene som finnes, er inntegnet. Tavlene bør settes opp der mange mennesker ferdes, mente Gunn-Torill Homme Mathisen.

Nå er hun glad for å få kostnaden avklart.
– Etter at vi vet hva det vil koste, gjelder det å finne midler til å få realisert turistinformasjonstavlene. Jeg er optimist, sier hun.

– Hurum har mye å by på, men for mange er det godt skjulte hemmeligheter. La oss fortelle om kommunen vår og la flere få mulighet til å nyte det gode liv i Hurum, avslutter varaordføreren.

Flotte skiløyper finner du i Hurum.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Kyststien og fornminner finner du i Hurum.

Spill golf i Hurum.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Naturreservatet Holtnesdalen med edelløvskog, hvitveis og bregner finner du i Hurum. Ta turen dit i hvitveissesongen - vakkert!

Naturreservatet Holtnesdalen med edelløvskog, hvitveis og bregner finner du i Hurum. Ta turen dit i hvitveissesongen – vakkert!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**