Venstre lukter på Tinget

Rebekka Borsch, leder i Buskerud Venstre, gleder seg over meningsmålingen som viser at de får én på Stortinget. En ny meningsmåling viser at Venstre kan kapre en plass på buskerudbenken fra 2013. I så fall ryker Per Olaf Lundteigen ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rebekka Borsch

Foto: privat

Takket være utjevningsmandater kan Venstre kapre stortingsplassen til Senterpartiets Per Olaf Lundteigen. Det viser en meningsmåling for Buskerud i fjerde kvartal 2011, utført av Sentio Research AS. Det vil i så fall være et stort pluss for Buskerud Venstre, som ikke har hatt representanter på tinget siden før krigen.

Bekrefter medlemsvekst og nasjonal trend
– Så hyggelig. Denne målingen bekrefter de indikasjoner vi har fått i form av flere nye medlemmer. Dette bekrefter også en nasjonal trend, og tyder på et flertall for de borgerlige, sier Rebekka Borsch, leder for Buskerud Venstre.

Nå er utregning av utjevningsmandater komplisert, og det dreier seg om små marginer. Fortsatt er Senterpartiet større enn Venstre i Buskerud, men taper altså sitt utjevningsmandat, som i dag er Per Olaf Lundteigen.

Meningsmålingen bekrefter også et klart skifte fra rødgrønt til borgerlig i Buskerud. I dag er det fem representanter for de rødgrønne, mot fire fra Høyre og Frp. Denne målingen gir seks på borgerlig side mot tre fra Arbeiderpartiet.

Nøkkelfylke i 2013
– Dette viser at Buskerud sammen med Vestfold blir viktige fylker for å få til et regjeringsskifte ved stortingsvalget i 2013. Høyre bekrefter sin fremgang helt fra 2007, som også ble bekreftet i 2009, og ikke minst ved kommune- og fylkesvalget i fjor, sier Morten Eriksrød, leder for Buskerud Høyre og fylkesordfører i Buskerud.

Spesielt gleder han seg over Venstres fremgang og at de kan komme inn fra Buskerud. Det mener han vil styrke et bredt borgerlig alternativ.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**