Vil ha Venstre i regjering

– Det er behov for et parti som ivaretar de liberale verdiene i politikken og som setter miljø, kunnskap, verdiskaping og moderne velferdsløsninger på den politiske dagsordenen, sier Trine Skei Grande til politisk.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande

— 2011 har vært et spennende og svært innholdsrikt år med stor vekst og fremgang for liberale Venstre. For meg var det ekstra spennende i og med at valget i 2011 var mitt første valg som partileder, sier Venstre-leder Trine Skei Grande i et nyttårsintervju med politisk.no. – Vi endte på 6,3 prosent, som er det beste valget for Venstre siden 1971. Vi har også fremdeles stor tilstrømning av nye medlemmer og regner med å passere 10.000 betalende medlemmer i 2012.

Skei Grande selv har fått gode skussmål av kommentatorkorpset i media, senest med en femmer fra TV2s kommentatorpar Kristiansen og Strand.

— Det var hyggelig, men det at Venstre har klart å løfte seg nå er det et stort lag med kandidater og tillitsvalgte som har gjort, sier Skei Grande.

Nå vil partilederen jobbe for å få Venstre i regjering etter stortingsvalget i 2013.

– Landet trenger en helt annen trøkk i klimapolitikken. Vi trenger et samfunn hvor kunnskap, utdanning og forskning står i høysetet, og vi trenger en kursendring for mer verdiskaping og nyskaping. Dessuten må vi få til et felles løft mot fattigdom. På alle disse punktene svikter den rødgrønne regjeringen, sier Skei Grande.

— Når det gjelder valg av regjeringspartnere står vårt landsmøtevedtak fra 2009 fast om at Venstre kan sitte i regjering med Høyre og andre sentrumspartier fordi det er disse partiene som står oss nærmest politisk og som vi har samarbeidet svært godt med i regjering før. Diskusjonen går i partiet og det er sunt for et parti i vekst som søker makt. Velgerne skal i god tid før 2013 få vite om dette vedtaket står. Det er opp til Venstres landsmøte å avgjøre og jeg kommer til å be landsmøtet konkludere etter at hele partiet har fått sagt sitt i dette spørsmålet.

Les hele intervjuet på politisk.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**