– En av de største er borte

– En av de største er borte, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen etter at det ble kjent at dikteren, dissidenten og den liberale statsmannen Vaclav Havel døde natt til søndag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vaclav Havel

Foto: Martin Kozák / Wikimedia Commons

– Havel inspirerte liberalere, hans bortgang er et stort tap, men hans ideer og hans mot vil leve videre, sier Solum Larsen.

Venstres internasjonale samarbeidsorgan, Liberal International, gav sin frihetspris til Havel allerede i 1990. – Det var imponerende hvordan dissidenten Havel som statsmann konverterte datidens Tsjekkoslovakia fra forstenet sosialisme til å bli et åpent europeisk liberalt demokrati, sier Solum Larsen. – Det var fascinerende hvordan han vektla vennskapet med andre intellektuelle, som Frank Zappa etter at han ble president.

– Han har inspirert liberalere over hele verden. Det er betegnende at Venstres prinsipprogram prydes nettopp av et Havel-sitat, sier Solum Larsen. Sitatet lyder slik:

“La oss lære oss selv og andre at politikk ikke behøver å være bare det muliges kunst, særlig der man med dette mener spekulasjonenes, kalkulasjonenes, intrigenes, hemmelige avtalers og den pragmatiske manøvreringens kunst, men at politikken også kan være det umuliges kunst, nemlig kunsten å forbedre seg selv og verden.”

Den liberale bevegelse i Norge, Venstre, lyser fred over Havel minne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**