V og SP med ansvarlig og offensivt budsjett

-Det er ganske oppsiktsvekkende at de minste partiene i opposisjon, Venstre og Senterpartiet, la fram det mest økonomisk forsvarlige budsjettet i fylkestinget i dag, sier Venstres gruppeleder Helge Stiksrud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre og Sp presenterte felles budsjettforslag for 2012 og felles forslag til handlingsprogram 2012-2015 under fylkestingtes budsjettbehandling. Til tross for at forslaget ver det mest ansvarlige økonomisk, fikk det bare de to partienes stemmer.
Forslaget fra H, Frp og KrF ble vedtatt med 22 av 43 stemmer.

Runolv Stegane og Helge Stiksrud

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Vi er likevel godt fornøyd med at vi fikk markert vårt budsjett godt, sier Stiksrud med støtte fra medrepresentant Runolv Stegane.

Venstre og Senterpartiets forslag (i tillegg til rådmannens opprinnelige forslag)

16. I 2012 settes det av inntil kr. 800.000 ekstra for å opprettholde tilbud om VG1 Idrettsfag ved Rosthaug videregående skole. Det innledes en prosess overfor skolen for å vurdere det totale linjetilbudet. Det settes foreløpig av 1 million kroner ekstra årlig for perioden 2013-2015. (Jf. rådmannens forslag pkt. 11.)

17. Ål videregående skole, avdeling Lien, sikres tilstrekkelige ressurser for å kunne bli en pilot som fagskole innen fjellandbruket.

18. Buskerud fylkeskommune tar initiativ til en vurdering av å etablere Fjell-Norge, på tvers av fylkesgrenser, som en egen reiselivsdestinasjon i innlandet!

19. Avkjøring fra RV 35 i Åmot (Sigdalsvegen) sikres planleggingsmidler. (Jf. brev fra statsråd Kleppa)

20. Til ytterlige oppgradering av FV 287, parsellen Foss-Bergerud, settes det av inntil 8 millioner kroner i 2012 for å få vegstandard opp på samme nivå som ved tidligere utført oppgradering på FV 287.

21. For å hindre sterk takstøkning fra 01.01. 2012 og reduksjon av kollektivtilbudet, økes rammen til Buskerud Kollektivtrafikk AS med 6 millioner kroner i 2012. (Jf. brev fra BK AS av 09.11. 2011.)

22. Det tas umiddelbart nytt initiativ overfor Regjeringen for å få godkjent opprettelse av eget utbyggingsselskap for bygging av Ringeriksbanen, der det kan hentes finansiering utenfor statsbudsjettet.( Jf. tidligere vedtak i fylkestinget i 2008 og 2009 og utbygging av Botniabanan i Sverige.)

23. Det tas umiddelbart ny kontakt med Regjeringen for å få godkjent oppstart av et eget selskap for vegutbygging og finansiering i Buskerud, der det gis mulighet til å hente penger utenfor statsbudsjettet. Jf. tidligere vedtak i fylkestinget.

24. Det tas umiddelbart initiativ overfor Regjeringen med krav om at nasjonalanlegget for skiflyging i Vikersund sikres midler til investering og drift gjennom statsbudsjettet.

25. Tilskudd til store idrettsarrangementer økes med kr. 300 000.- i 2012.

26. Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse får i oppdrag å utrede et offentlig skulpturprosjekt over hele Buskerud, etter modell av Skulpturprosjekt Nordland.

27. Avsatte lønnsmidler til kulturkort for ungdom overføres til Den kulturelle skolesekken i videregående skole.

28. Tilskudd til verneverdige bygninger (private) økes med kr. 100 000 årlig i perioden 2012-2015.

29. Det settes av kr. 50 000.- til videre arbeid med det flerkulturelle Buskerud. Tilskudd til Serbia (Obrenovac) reduseres tilsvarende.

30. Fylkestinget og alle fylkeskommunale organer vedtar å praktisere “mer offentlighet” som prinsipp. Åpenhetsplakat, innført i 2005, vurderes på nytt og “markedsføres” overfor alle medarbeidere.

31. Fylkestinget forutsetter at Høgskolen i Buskerud legger til rette for vekst og utvikling ved Høgskolens tre avdelinger, jf. partnerskapsavtalen.

32. Tilskudd til studieforbundene opprettholdes med en ekstra bevilgning på kr. 600 000 for 2012.

33. Idrettskolen i Rollag gis et tilskudd til vedlikehold med en million kroner pr. år i årene 2012-2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**