Trosutøvelse er en privatsak og noe annet enn et kulturarrangement

– Vi har religions- og trosfrihet i Norge. Det betyr at det offentlige skal sikre at folk får utøve sin tro, uten å bli diskriminert. Men trosutøvelse er en privatsak og noe annet enn et kulturarrangement, sa Venstres Pål Koren Pedersen i debatten i bystyrekomiteen for kultur, miljø og næring om hva slags arrangementer det skal være i Arendal sentrum.

Han frykter at et vedtak i bystyret betyr fritt frem for misjonering på Kanalplassen med store høyttalere som tilsvarer konserter under Canal Street, og etterlyser klarere retningslinjer for utleie av byrom til religiøse aktiviteter.

– Et vedtak betyr at vi nå i prinsippet må tillate muslimske bønnemøter midt på Kanalplassen. Jeg tror mange vil reagere negativt hvis noen en lørdag formiddag kjører en trailer med fullt lydanlegg inn på Kanalplassen for å drive forkynning eller tale i tunger. Er det vi vil ha i bysentrum?, sier Koren Pedersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I bystyret i ettermiddag var det ny diskusjon om saka, som Agderposten har skrevet om i dag.

Pål Koren Pedersen sa i bystyret at Venstre er for at det skal være rom for trossamfunn og livsynsformidling i det offentlige rom. Men det skiller seg vesentlig fra kulturarrangementer. Folk har også krav på å få være i fred for andres trosagitasjon. Venstre kan ikke være med på at folk kan stille seg opp og forkynne med høyt lydnivå, slik Kristelig folkeparti fikk med seg flertallet i komiteen på. Oslo Kristne Senter har flere ganger ønsket å stille opp trailer med store høyttalere i bysentrum med blanding av forkynnelse og musikk, og fått avslag på dette. Pål Koren Pedersen la fram forslag om å be rådmannen utrede retningslinjer for religiøse arrangementer.

Men bystyreflertallet vedtok forslaget som tillater livssynsarrangement også med lydanlegg. 17 stemte for Venstres forslag om videre utredning for å få mer gjennomtenkte ordninger, men forslaget falt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**