Samarbeidsavtale fylkeskommunen og Forsvaret i Troms

Venstre fremmer i budsjettet et forslag om å opprette en samarbeidsavtale mellom fylkeskommunen og Forsvaret. -Det blir for mye ad hoc-kontakt og lite langsiktig samarbeid, mener gruppeleder Roar Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre mener at man trenger mer informasjonsutvekling for at Troms skal kunne være et godt vertsfylke, og dermed kunne tilrettelegge for økt bosetting av ansatte, utdanning og annet. Samtidig er bruk av arealer og arealplanlegging et annet område man må være enige om. -Informasjon om Forsvarets planer og disposisjoner i nord vil også bidra til å skape et godt samarbeid med det sivile, til fordel for begge parter, sier Sollied.

Her er forslaget:
Forsvarets tilstedeværelse og bosetting av forsvarsansatte i Troms er også viktig for skatteinngang, inntektsoverføring og tilgang av elever til de videregående skolene. Fylkestinget ber Fylkesrådet ta initiativ til en samarbeidsavtale med Forsvaret som betoner områder der partene kan samarbeide og legge til rette for hverandre i et av landets største forsvarsfylker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**