Budsjettkommentarer fylkestinget

Fylkestingsgruppeleder May Valles innlegg i budsjettdebatten på fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre ønsker en satsing som retter seg mot en ny generasjon.

I opposisjonens fellesforslag til budsjett vil jeg trekke fram følgende tiltak som viktige. Dette er områder som koster lite, betyr mye men krever handling:

STØTTE TIL FRIVILLIGE ORGANISASJONER
Uten frivillighet stopper mye viktige samfunnsfunksjoner. De frivillige organsisasjoner står
Deltakelse i frivillig aktivitet skaper barn og ungdom med

Initiativ —
Engasjement

Frivillighet bidrar til mangfold, har en egenverdi, gir trivsel i samfunnet, skaper samhold på tvers av generasjoner.

Høyre, Frp, SP og Venstre ønsker å støtte det frivillige arbeidet, de frivillige organisasjoner med et økt tilskudd på¨5 millioner.

KULTURBUSSEN
· Ungdom i Nordland skal ha gode opplevelser som knytter dem til landsdelen.

· utfordringen er tynt befolket distrikt — lange avstander — ungdom i distrikt skal ha mulighet til kvalitetsopplevelser sammen med annen ungdom . Spredt bosetting er ei utfordring.

· Ungdom må kunne møte annen ungdom til felles opplevelser

Kulturkortet gir lysten til å bruke tilbudet, kulturbussen sender Nordlandsungdommen dit det skjer. Skal bruken av kulturkortet og det øvrige kulturtilbudet i Nordland styrkes og bolysten stige, må ungdommen gis mulighet til å delta. Lange avstander og tynt befolka områder har særlig store utfordringer. Ungdom må kunne møtes til felles opplevelser. Dette gir tilhørighet, trivsel og mulighet for utvikling av felles interesser samtidig som dette styrker arrangementenes driftsgrunnlag og utviklingsmuligheter. Ungdom i Nordland skal ha gode opplevelser som knytter de til landsdelen.

Derfor foreslår de samarbeidende partier i opposisjon en utprøving av kulturbussen i Nordland. Vi ønsker at man kjører et prøveprosjekt i en utvalgt region. Prosjektet utvikles i samarbeid med Ungdommens Fylkesting.

GRUNDERFOND — STYRKING AV DE KOMMUNALE NÆRINGSFONDENE

Legge grunnlag for å skape verdier!!!

Vår fremtidige velferd er i stor grad avhengig av nyskapende gründere og vekstbedrifter.

Utviklingen i Norge siden 2008 har vist en nedadgående tendens på flere viktige områder.

Tilbakegangen vises gjennom viktige indikatorer som antall personer som starter opp nye virksomheter, antallet hurtigvoksende småbedrifter (gaseller), samt i antallet vekstbedrifter med over 20 ansatte og over 20 % omsetningsvekst de siste to årene. Antall gaseller og vekstbedrifter over 20 ansatte er mer enn halvert i Norge fra 2008 til 2011.

For å stimulere ungdom til å starte opp bedrifter og å delta i nyskaping opprettes eget grunderfond for ungdom. — med oppstart på 200 000 KR.Retningslinjer utarbeides i samarbeid med Ungdommens Fylkesting.
—–:

Fylkeskommunens veilederansvar overfor kommunesektoren skal også innbefatte tiltak for bedre oppfølging av grundere både ved oppstart og i perioden etter den første kritiske etableringsfasen.

UTFORDRINGER:

ARBEIDSLEDIGHET BLANT UNGDOM ER ØKENDE –

· Åpne for at ikke-rettighetselever får ta del i ordinære tilbud

· Teknologisk allmennfag

PRØVEPROSJEKT MED TEKNISK ALLMENNFAGLIG UTDANNING

Nordland fylkeskommune mangler fagkompetanse og trenger arbeidskraft innenfor viktige områder som krever teknisk kompetanse. Behovet for spesielkompetanse innenfor ingeniørfaget knyttet til forvaltning og anleggsbransjen stigende. Gjennom det arbeidet som er gjort i forbindelse med nordområdemeldingen — peker også på en rekke muligheter for ny virksomhet — det gjelder blant annet forekomster innenfor bergverk og mineralske ressurser. Vi vil trenge kompetanse — vi må ta grep nå for at nordnorske miljø kan nyttiggjøre seg dette.

Venstre, SP, Høyre og FRP ønsker å gjennomføre et prosjekt med tilbud om teknisk allmennfag (TAF). Teknisk, allmennfaglig utdanning er et 4-årig utdanningstilbud kan tilbys etter modell

May Valle

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**