Støtte til mangfoldet

Kultur- og næringsbyråd Hallstein Bjercke (V) svarer på kritikk om tilskudd til mangfold, integrering og likeverd. Les innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hallstein Bjercke.

Foto: –

Støtte til mangfoldet

Hallstein Bjercke
Byråd for kultur og næring

Målet med kommunale tilskudd i integreringsarbeidet er å støtte mangfoldet. Som hovedregel følger politikerne råd fra faginstansene for tildelinger av midler. I motsetning til hva Andreas Slettholm hevder i Aftenposten Aften 1. desember (ikke på nett, red. anm.), fordeler vi midler både til de vi er "enige" og "uenige" med. Tilsvarende er det på kulturområdet, vi støtter kunst og kultur og basert på faglige vurderinger, ikke basert på smak og behag.

Slettholm kommer med flere feilaktige påstander i sin kommentar. Han gir inntrykk av at tenketanken Human Rights Service (HRS) er den eneste som mottar midler fra Oslo kommune i 2012 til å drive arbeid for mangfold, integrering og likeverd. Dette er ikke riktig. Det er satt av 5,2 mill til tilskudd til integrerings- og mangfoldtiltak i budsjettet for 2012. Byrådet foreslår blant annet å gi tilskudd til Antirasistisk senter, Organisasjonen mot offentlig diskriminering og LLH Oslo Og Akershus. Prosjektmidlene til HRS, som er foreslått i det borgerlige budsjettforliket mellom V, H, Krf og Frp, kommer i tillegg til dette.

Videre gir Slettholm inntrykk av at tildelingene fra kommunen skjer etter politiske vurderinger, til organisasjoner som har “sammenfallende syn” som politiske partier. Dette er heller ikke riktig. Alle organisasjoner som tildeles midler, må søke innen 1. februar 2012. I søknaden må de beskrive sine planlagte aktiviteter og tiltak i 2012. Søknadsbehandlingen skjer i Enhet for mangfold og integrering (EMI), i henhold til kriteriene i forskrift for Oslo kommunes tilskudd til integrerings- og mangfoldtiltak, vedtatt av et enstemmig bystyre i 2009. Dette gjelder også HRS, som i budsjettforliket er øremerket 1 mill til sitt arbeid. Kravet i forskriften — som gjelder alle — er at aktivitetene kommunen gir støtte til “er i tråd med krav om demokrati, likestilling og toleranse”. Standarden for dette er OXLO — Oslo Extra Large og verdidokumentet “Oslo — en by for alle”.

I tillegg er det viktig for byrådet at midler tildeles kunnskapsbaserte og etterprøvbare prosjekter. Budsjettøkningen som er øremerket HRS skal brukes til prosjekter som har faglig belegg, og dermed kan gis en grundig vurdering både underveis og i etterkant.

Kommunens oppgave er å støtte kunnskap og mangfold, ikke å forfølge personlige preferanser. Da må vi godta at vi ikke alltid er enige med tilskuddsmottagerne.

En bearbeidet versjon av dette innlegget stod på trykk i Aftenposten Aften 7. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**