Møte i bystyret 7. desember – budsjettbehandling

I bystyremøtet i dag vedtas budsjettet for 2012 for Oslo kommune. Les mer om budsjettet her.

Her oppdaterer vi hva som skjer under bystyremøtet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

10:00 Opprop. Venstre er representert ved Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

10:15 Eirik Lae Solberg (H) innleder budsjettdebatten. Han fremhevet skole som et av de viktigste området kommunen arbeider med, og pekte på de mange investeringene som må gjøres for å holde tilbudet på et godt nivå. Han kritiserte også opposisjonspartienes tro på økt låneopptak som en måte å utvide kommunens handlingsrom.

10:35 Rina Mariann Hansen (A) innleder for opposisjonen. Hun beklaget seg over kutt blant bydelene, og hevdet at styrking av Oslo kemnerkontor, sammen med avslutning av arbeidet med Munch i Bjørvika, vil løse kommunens økonomiske utfordringer.

Odd Einar Dørum tar replikk til Hansens innlegg. Han sa at Venstre er opptatt av å drive en god skole, men at vi ikke vil gjøre det ved å kutte i vedlikeholdsbudsjettet til skolebyggene.

10:55 Toril Berge har Venstres første hovedinnlegg. Hun understreker at i budsjettarbeid så har man de pengene man har, og så gjør man det beste ut av dem. Hun fremhevet offensiv satsning på kollektiv, sykehjem, kultur og idrett. Hun fortalte også om den litt spesielle situasjonen årets budsjettforslag er fremkommet under: Først et forslag som Frp var med å lage, men som ble fremmet av Høyre alene, deretter en tilleggsinnstilling som Venstre og Krf var med på, før det endelige forliket ble fremforhandlet med Frp.

Berge sa at det er avgjørende at årets budsjett legger til rette for fremtidig drift. Venstre er opptatt av å bruke pengene man har best mulig. Trygghet er et viktig område for Venstre, derfor er det satt av midler til gatebelysning, nattkollektiv og trygghetsvakter. Hun avsluttet med å si at Venstre er fornøyd med et ansvarlig men offensivt budsjett som prioriterer miljø, skole og velferd.

12:00 Finansbyråd Kristin Vinje (H) får ordet. Hun snakket om behovet for investeringer i skole, barnehager, kollektiv og omsorgsboliger. Budsjettet som helhet er øket, men det er også befolkningen, og det blir derfor færre kroner pr. innbygger enn inneværende år. Det koster å vokse, og vi må budsjettere med tanke på fremtiden, avsluttet Vinje.

12:30 Toril Berge tar replikk til varaordfører Libe Rieber-Mohns (A) innlegg. Hun stilte spørsmål ved hvorfor Arbeiderpartiet vil nekte aktører utenfor det offentlige å drive hjelpetilbud i rusomsorgen. Rieber-Mohn svarte at Arbeiderpartet bare er mot å slippe til private aktører i driften av sykehjem.

12:40 Odd Einar Dørum tar også replikk til Rieber-Mohns innlegg. Han kritiserte opposisjonens “kemner-triks”, samt forslag om kutt til vedlikehold av skolebygg og forslag om kutt i overføringene til Ruter. Aps og SVs budsjettforslag er dermed et eksempel på at det går an å både flytte på lite penger, og å være uansvarlig, konkluderte Dørum.

12:45 Bystyret tar lunsjpause til 13:15. Debatten har så langt i hovedsak dreid seg om den generelle økonomiske situasjonen, salderingsforslagene i de alternative budsjettene og konkurranseutsetting. Det er med andre ord lite nytt under bystyresalens lysekroner.

Oppdateringene herfra fortsetter etter lunsj.

13:30 Bystyret er nå behørig fotografert, og debatten går videre til kultur- og utdanningskomiteens område.

13:50 Julianne Ferskaug debuterer på bystyrets talerstol med et innlegg om skole. Osloskolen er landets beste, og Oslos stolthet, sa Ferskaug. Hun fremhevet skolesatsningen som borgerlig side har prioritert i mange år, og understreket at dersom man skal beholde det høye nivået, må man satse både på vedlikehold av skolebygg, og ikke minst etterutdanning av lærere. Dette blir desto viktigere ettersom befolkningen vokser, avsluttet Ferskaug.

13:55 Reza Rezaee (R) tok replikk til Ferskaugs innlegg, og spurte om Venstre vil prioritere barnehagenes muligheter til å dra på hytteturer. Ferskaug svarte at Venstre er positive til hytteturer, men vil ikke pålegge barnehagene å dra på slike turer. Slike beslutninger er det best om barnehagene tar selv, sa Ferskaug. Replikkrunden ble avsluttet med en påminnenlse fra Ferskaug om at Venstre i mange år og mange budsjettforlik har satset på mangfold i Oslos kulturliv.

14:10 Toril Berge tok replikk til Rødts hovedinnlegg, og minnet om at Oslo Freedom Forum er blant organisasjonene som får støtte gjennom Oslo kommunes budsjett.

14:35 Skoledebatten er over, og bystyret går videre til helse- og sosialkomiteens område. Komitéleder Tone Tellevik Dahl (A) innleder debatten.

14:55 Terje Bjøro holder Venstres innlegg. Han fremhevet viktigheten av forebyggende arbeid, både fordi befolkningsvektsen krever det, og fordi det er godt økonomisk politikk på lang sikt. Videre understreket Bjøro behovet for valgfrihet og at alle gode krefter – offentlige, private og frivillige – inviteres inn i arbeidet med forebyggende tjenester til befolkningen. Venstre har tro på konkurranseutsetting, men vil forholde oss kritiske til hvert enkelt tilfelle, sa Bjøro. Avslutningsvis nevnte Bjøro forslaget om samboergaranti på sykehjem.

15:15 Toril Berge tok replikk på Marianne Borgens (SV) innlegg, og spurte hvorfor opposisjonen i sitt alternative budsjettforslag har gått bort fra prinsippet om at man lar skatteinntektene være et faglig, ikke et politisk spørsmål. Borgen svarte at det er andre spørsmål som er viktigere enn dette.

15:45 Debatten er nå på byutviklingskomiteens område. Odd Einar Dørum tar Venstres første replikk, til Andreas Røberg-Larsens (A) innlegg om blant annet Oslos boligpolitikk. Dørum pekte på at det er en del av Byrådseklæringen at det skal etableres et utbyggingsselskap for Groruddalen, og ba Røberg-Larsen henstille til Regjeringen om å samarbeide om dette. Dørum sa også at Oslopakke 3 er et godt eksempel på at man finner lokale løsninger på samferdselsfeltet.

15:50 Espen Ophaug holder Venstres innlegg. For Venstre er det viktig at vi tilbyr god boligkvalitet til våre innbyggere, samtidig som vi ivaretar byens unike kvaliteter, sa Ophaug. I replikkutvekslingen som fulgte innlegget, vektla Ophaug målsetningen om at kommunale boliger skal spres over hele byen, og at kommunen godt kan leie boliger i tillegg til de man eier. Han minnet også om at byrådet vil legge frem en egen boligmelding til bystyret.

16:05 Bystyret tar middagspause til ca. 17:00

17:20 Bystyret debatterer nå budsjettprioriteringer som faller inn under miljø- og samferdselskomiteens område. Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Dørum uttrykte glede over at man i tilleggsinnstillingen har funnet mulighet til å styrke overføringene til Ruter med 97 millioner. Han understreket også at oppsosisjonens forslag ikke kan anses å utgjøre en reell styrkning, ettersom Ap og SV samtidig foreslår et effektiviseringsuttak på 55 millioner. 97 millioner minus 55 millioner er bare 32 millioner, sa Dørum.

I tillegg sa Dørum at man i Oslo har lykkes med å redusere bilbruken kraftig. Satsningen på kollektivtilbudet har ført til 10 000 færre biler på E18, og Oslopakke 3 utgjør med det en historisk satsning, sa Dørum. Han avsluttet sitt innlegg med å snakke om trygghet i Oslo. I budsjettet er det lagt inn midler til å videreføre ordningen med trygghetsvakter i sentrum, i tillegg til satsningen på nattruter på bussene.

17:50 Bystyret diskuterer nå idrettssatsningen i Oslo. Det er stort behov for idrettsanlegg, og ikke alle disse har fått plass i årets budsjett. Venstre er likevel stolte av satsningen på idrett, selv om man ikke er i mål, sa Dørum under replikkvekslingen.

17:55 Odd Einar Dørum tar replikk på Marianne Borgens (SV) innlegg. Han minnet om at Oslo bystyre har vedtatt at byens klimautslipp skal halveres innen 2030, og både satsningen på kollektiv og underjordisk parkering er en del av dette, sa Dørum, som også etterlyste vilje fra statens side til å støtte kommunen i dette arbeidet.

18:00 Terje Bjøro forlater bystyresalen, og overlater plassen til en debutant på Venstres benk, Saynab Mohamud.

18:05 Byråd for Miljø og samderdsel, Ola Elvestuen, får ordet. Han forteller om Oslo kommunes innspill til Durban-forhandlingene, som vil innebære en gjensidig forpliktelse. Oslos målsetninger er ambisiøse, og krever systematisk arbeid, sa Elvestuen, og fremhevet arbeidet med å fase ut oljefyring i bygårder og mer klimavennlig drift av Oslo Havn.

Oslo er det storbyområdet i Skandinavia som vokser raskest, og det krever satsning på kollektiv, fortsatte Elvestuen. Kommunen kjøper kollektivtransport til mer enn 1 milliard kroner i 2012, men Oslo er avhening av et vedtak i revidert statsbudsjett om finanisering av Lørensvingen, sa Elvestuen. I tillegg utrykte han glede over at sykkelprosjektet fungerer, og at man har satt igang en systematisk oppfølging av belysningsplanen. Avslutningsvis understrekte han at årets budsjett innebærer en betydelig satsning på idretten.

I replikkvekslingen gjentok Elvestuen løftet om at aksjonæravtalen for Ruter, som begrenser prisøkningen til 3,3%, ligger til grunn. Han understreket dessuten at byrådssaken som skal legge frem forsdeler og ulemper ved å konkurranseutsette trikkedriften betyr nettopp det vedtaket sier: at saken skal utredes, med vekt på både positive og negative konsekvenser. Han sa at Oslo kommune ønsker å gjenåpne Gulleråsen stasjon, men dette er avhengig av at man finner en teknisk løsning som Statens jernbaneverk kan godta, og hvilken pris en slik løsning vil komme med.

18:15 Ordføreren foreslår å avlyse den planlagte halvtimen med ett-minuttsinnlegg. Dette blir ikke tiltrådt fra salen, og representantene gjør seg klare til å fortsette debatten.

18:20 Toril Berge inntar talerstolen. Hun oppsummerte Venstres bidrag til budsjettet, avviste at det innebærer et uforsvarlig kutt i sosialtjenesten, og utrykte til slutt stolthet over at Venstre bidrar til å gjøre Oslo litt grønnere, litt varmere og litt rausere.

18:25 Saynab Mohamud debuterer på talerstolen med et innlegg om hvor mye bra som gjøres og skjer i Oslo. Mohamud sa at Oslo er Norges beste by å vokse opp i, og oppfordret representantene til å glede seg over dette.

18:30 Byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke, holder sitt innlegg. Han sa at Oslo kommunes kultursatsning skal videreføres, blant annet med 200 millioner i tilskudd til frivillighet, ungdomstiltak og kulturtilbud. Han varslet saker til bystyret om eierskapet av Oslo kino og støtten til Oslo Nye Teater.

Bjercke avsluttet sitt innlegg med å understreke at støtten til Human Rights Service gis under forutseting om at Oslos målsetning om å bidra til en åpen og inkluderende debatt etterleves, og at man vil følge opp dette fra byrådet.

18:40 Finanskomiteens leder, Eirik Lae Solberg (H) får avslutte debatten. Han sa at det har vært vanskelig å føre en seriøs debatt om prioriteringer, fordi venstresiden opererer med salderinger posisjonen mener ikke er reelle.

18:45 Bystyret gjør seg klar til votering. Ordføreren forsøker å rydde opp i de mange verbalforslagene, alternative forslagene og endringsforslagene som foreligger.

18:50 Voteringen foregår under ordnede former, uten overraskelser. Bystyret skal nå votere over tallforslagene i budsjettet.

18:55 Debatten er avsluttet, og budsjettet er vedtatt. Ordføreren takker for møtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**