Kjære Telemark; Nå går toget!

Våre fylkespolitikere er i fint driv og definitivt på rett spor.
Innlegg i Fylkestinget 7. desember 2011:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jernbane, tog, skinner

Foto: Microsoft

– Går utfra at ikke mange er veldig forundret når Venstre
snakker svært positivt om Høyhastighetsbanen.
– I 2009 leverte Deuche Bane en hovedrapport som peker
på Telemark, der en av de prioriterte strekningene bør gå
igjennom fordi den gir best bedriftsøkonomisk og
samfunnsøkonomisk gevinst. Dette er Haukelibanen.
Passasjergrunnlaget for strekningen Oslo – Bergen/
Haugesund/ Stavanger er mellom 5 og 6 millioner
passasjerer.
I tillegg dette kommer godstrafikken, som er svært viktig
økonomisk og miljømessig. Venstre ønsker gods fra veg til
bane, – til konkurransedyktige vilkår.
– For ikke mange dager siden ble også denne traseen
begreftet av den offentlige utredningen som skjer i disse
dager, – på oppdrag fra Stortinget.
– Her ble også Sør-Vest banen pekt på som en interessant
strekning.
– For å ta hele Telemark i bruk må vi se sammenkobling
mellom Haukelibanen og Sør-Vestbanen. Traseen mellom
Grenland og Vestlandet er svært viktig og vil fortsette å
være det.
– En liten kommentar til antall stasjoner som er presentert i
den offentlige utredningen:
– Dette er en skisse på makronivå og antall stasjoner må
selvfølgelig bli flere, jfr. Stortingets vedtak.
– Husk; Alle tog skal ikke stoppe på alle stasjoner.
– Til slutt er det viktig at vi merker oss Stortingets vedtak:
– Utredningen skal ha bygging av Høyhastinghetsbane som
siktemål
– Høyhastighetstilbudet skal ikke bare binde sammen stor
byer, men også fange opp mellomliggende trafikk.
– Deuche Bane sier at drift og investering er betalt over 30
år!
– Kjære Telemark; Nå går toget!

Olav og Tønnes i Fylkestinget i Vrådal

Atle Rui

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**