Interpellasjon: Kommunalt ansatte sin ytringsfrihet

Svein Abrahamsen fremmer interpellasjon om kommunalt ansattes ytringsfrihet i bystyret i kveld. Les hele interpellasjonen her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

De kommunalt ansatte sin ytringsfrihet i Haugesund kommune har vært på dagsorden i den offentlige debatten i det siste. Utgangspunktet for debatten var en uttalelse fra ordføreren i formannskapet den 16. november 2011 om hvordan kommunalt ansatte uttrykker seg for å få fram meningene sine. Ordføreren har senere presisert at han ønsker en fri og åpen debatt, men at han har reagert på formen i enkelte innlegg og ytringer.

Kommunalt ansatte har rettslig sett et vidt spillerom, både i form og i innhold til å gi uttrykk for sine meninger, også om forhold på egen arbeidsplass. De ansattes lojalitetsplikt til kommunen begrenser kun ytringer som påviselig kan skade arbeidsgivers legitime og saklige interesser på en unødvendig måte, ikke ytringer som kommunens ledelse oppfatter som ubehagelig. Sivilombudsmannen har understreket at offentlig ansatte framfor alt må ha lojalitet til innbyggerne og det samfunnet som den offentlige forvaltning skal tjene gjennom å bidra til en best mulig informert offentlig debatt.

Kommuneledelsen sin reaksjon på kritiske ytringer er viktig for hvorvidt de ansatte velger å bruke sin rett til å ytre seg offentlig om forhold på egen arbeidsplass. Undersøkelser fra andre kommuner har vist at mange ansatte vegrer seg for å delta i den offentlige debatten i frykt for reaksjoner fra kommuneledelsen. Kommunens ledelse har derfor et stort ansvar for å bidra til en åpenhetskultur, til beste både for alllmenheten og kommunen som arbeidsplass.

Hvilke spilleregler mener ordføreren bør gjelde for kommunalt ansatte sin ytringsfrihet i Haugesund?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**