I sitt innlegg i budsjettdebatten viste Gro Skartveit til at Venstre ønsker at flere skal reise kollektivt. En styrking av kollektivtrafikken vil føre til redusert biltrafikk og dermed kortere køer på veiene våre og reduserte klimagassutslipp.
Staten gir 40 millioner kroner i belønningsmidler til Rogaland i 2011 for å styrke kollektivtrafikken. Venstre ønsker at Rogaland skal få mye mer enn dette ved å bli enige med staten om en flerårig avtale. Dette forutsetter at vi innfører restriktive tiltak for å redusere biltrafikken, som for eksempel differensierte bompenger.
Samferdelsministeren har vært klar på at Rogaland kunne ha fått vesentlig mer enn 40 millioner kroner i belønningsmidler hvis vi hadde gjort vedtak om tiltak for å begrense biltrafikken. I retningslinjene for ordningen er det presisert at byområder som ønsker å utprøve vegprising, differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak skal prioriteres.
Skartveit viste til at staten gir Trondheim 105 millioner kroner i belønningsmidler i 2011. Trondheim får 65 millioner kroner mer enn Rogaland som følge av at Trondheim har innført differensiert bompengeavgift. I Trondheim betaler bilistene 20 kroner i bompenger i rushtiden og 10 kroner ellers i døgnet. I Stavanger betaler bilistene 20 kroner hele døgnet, altså like mye som bilistene i Trondheim betaler i rushtiden.
Venstre har fremmet følgende tekstforslag i sitt budsjett for fylkeskommunen:
“Rogaland fylkeskommune har som mål å sikre økte årlige tildelinger fra den statlige belønningsordningen for kollektivtransporten. Det er avgjørende at det kommer på plass en flerårig avtale og vil for å sikre dette legge til rette for kollektivprioritering, sykkelsatsing, støtte parkeringsrestriksjoner og mobilitetsplaner ved nyetablering av bedrifter. Fylkestinget ber om at det snarest innføres differensierte bompengesatser.”