– Politikk er å prioritere fremtiden

– Venstre prioriterer tre store områder i vårt budsjett; skole, kollektivtrafikk og trygg økonomisk styring som sikrer vekst. Da må vi også kutte. Man må kutte for å satse, sier Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark i fylkestinget i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

Venstres hovedinnlegg i budsjettdebatten
Gruppeleder Per Magnus Finnanger Sandsmark

Gode fylkesordfører.

Politikk er å prioritere for fremtiden.

Derfor er det en ære å presentere hva Venstre vil prioritere at Østfold fylkeskommune skal jobbe med det neste året. Venstre har i år valgt å legge frem et eget budsjett; for å vise at lærere og ikke minst klima er det viktigste for oss. Venstre prioriterer tre store områder i vårt budsjett:
– Videreutdanning av lærere
– Bedre busstilbud og bedre informasjon om busstilbudet
– Trygg økonomisk styring som sikrer vekst for Østfold

Og det betyr at vi må kutte. For det må politikere gjøre for å prioritere hva man skal bruke penger på. Selv opposisjonspartier har ikke store pengebinger, selv om noen kan la seg friste til å late som om vi har det.

Den viktigste ressursen i Østfold er menneskene. Om vi ikke gir menneskene muligheten til å utvikle seg, muligheten til å finne seg selv og det yrket som passer dem så gjør vi ikke jobben vår.
Ingen bruker mer på lærere enn Venstre. Det gjør vi fordi skoleforskningen sier at det er ett suksesskriterie skolen; det er læreren. Østfold har utfordringer når det gjelder å sikre høy kompetanse for alle i fylket vårt. Derfor trenger vi gode, motiverte lærere som belønnes for å ville lære mer, som belønnes for å ville forbedre seg. Andre fylker har hatt stor suksess med å tilby videreutdanning med 30 studiepoeng i året, 30 % redusert undervisningstid og 30 % egenfinansiering. Det bør vi prioritere i Østfold også. Derfor kutter Venstre i frokost og frukt i videregående skole, og derfor prioriterer ikke vi PC til alle lærlingene og lærekandidatene i Østfold. Elevenes læring står i sentrum for det liberale kunnskapspartiet.

Jeg bør vel også si at selv om Venstre kutter i folkehelse er ikke dette for å svekke folkehelsen i Østfold. Derfor foreslår vi en opptrappingsplan for flere helsesøstre i skolen i samarbeid med samtlige Østfoldkommuner.

Også må vi ikke glemme at menneskehetens største utfordring er klimaproblemet. Og mens klimaforhandlingene foregår i Durban må vi handle lokalt. Det er faktisk slik at fylkeskommunen har ett stort treffsikkert virkemiddel og det er i transportsektoren. Østfold er det fylket der privatbilismen øker mest. Og når posisjonen prioriterer å øke penger til kollektiv for ungdom så er det bra, men det er ikke treffsikkert. Ungdom bruker allerede kollektivtilbudet. Å fjerne tidsgrensen for bruk av skolekort ville vært et mer treffsikkert tiltak for å bedre forholdene for fylkets ungdom enn noe annet. Det er interessant at det er Venstre som vil sikre godt busstilbud til jobben for vanlige arbeidsfolk i de største tettbebygde områdene. Og ja, vi flytter penger fra veivedlikehold til kollektivtrafikk. Fordi klimaet og verden fortjener det.

Som mange av dere vet så syklet og tok jeg buss Østfold rundt i valgkampen. En av mine hobbyer på denne turen var å ta bilde av busstoppene i Østfold. Det var ikke bare fordi jeg syns falleferdig arkitektur er vakkert, men fordi det ofte ikke er ruteinformasjon og skur på busstoppene. Skal folk ta bussen må det være informasjon om bussen der den går.

En satsing på informasjonstiltak, nye bussruter og hyppigere avganger i Mosseregionen og Nedre Glomma er nødvendig for å sikre trafikksikkerheten og miljøet i disse regionene. Trafikkproblemene kan ikke bare løses av nye veier, også færre biler på veiene er nødvendig. Da må vi skreddersy et kollektivtilbud som passer for de som skal til og fra arbeid.

Jeg startet med å si at politikk er å prioritere for fremtiden. Da må man trygge fylkets økonomi, både til fylkeskommunens drift og investeringer, og til målrettet næringsutvikling. Derfor bruker Venstre mindre på folkehelse, internasjonalt samarbeid og folkehøgskoler, og overfører dette til kjerneoppgavene og til sparing for fremtidige investeringer.

For, fylkesordfører, fylkestingets oppgave er ikke å vinne valg og gi litt til alle så alle blir gjort litt til lags. Politikkens oppgave er å forberede oss på fremtiden. Derfor må fylkeskommunen konsentrere seg om å nå mål vi har virkemidler til å nå. Og vi har to store viktige utfordringer i Østfold som vi også har virkemidlene til å nå. Det er innen samferdsel og det er innen skole. Og det passer bra — for kompetanse og klima, er områder Østfold fylkeskommune må ta ansvar for.

Budsjettet finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**