Et godt budsjettforslag fra Venstre

Torsdag denne uken skal kommunestyret behandle Handlings- og økonomiplan, samt utkast til budsjett for 2012. Venstre har i den forbindelse samarbeidet med Høyre og KrF om sitt budsjettforslag, og dette forslaget fikk også flertall da formannskapet behandlet saken tidligere i høst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Gruppeleder i Sola Venstre, Anja Berggård Endresen, har kommentert budsjettforslaget slik:

Venstre, Høyre og Krf inviterte alle politiske partiet som er representert i kommunestyret, til å være med og utforme et budsjett som kunne få et bredt flertall bak seg. Vi ville sett en bred forankring som en styrke, og hadde derfor ikke laget noe samlet utkast til budsjett i forkant av formannskapets budsjettbehandling. Det ble derfor lagt ned et stort og omfattende stykke arbeid i etterkant av at de andre politiske partiene signaliserte at de ikke hadde noe ønske om å samarbeide med Venstre, KrF og Høyre. Hvert parti hadde behandlet budsjettet i forkant, og fikk komme med sine kommentarer, ønsker og innspill.

Vi er godt fornøyd med budsjettforslaget vi har vært med på å både utforme og fremme. Det legger opp til fortsatt høyt tjenestetilbud i kommunen, men tar samtidig hensyn til de krevende økonomiske forutsetningene som også rådmannen har skissert i sitt utkast til Handlings- og økonomiplan. Det var en god prosess bak forslaget som ble fremmet i formannskapet, og som nå fremmes i kommunestyret. Mange viktige hensyn er tatt, og vi vil i de kommende år, kunne fortsette med å tilby gode tjenester til kommunens innbyggere.

Venstre gikk i forkant av årets valgkamp ut og sa at vi ville fremheve vår egen politikk og våre egne politiske beslutninger. Frem til nå i budsjettbehandlingen, bærer media preg av at de som står bak andre budsjettforslag, har lagt mindre vekt på dette og mer vekt på å fremheve det de mener er svake sider ved samarbeidsbudsjettet mellom Venstre, Høyre og KrF.
Det ligger mange gode saker inne i budsjettforslaget som Venstre er med på.
Vi vil opprettholde de kvaliteter som gjør Solaskolen til en god institusjon for læring. Vi vil i større grad legge opp til sambruk av både utstyr og rom for hhv kulturskolen og ordinær skole i Sola. Dette er en måte å både forenkle tilgangen på kulturell utfoldelse gjennom et utvidet materialsamarbeide mellom skole og kulturskole.

Anja Berggård Endresen

Foto: Kjetil Myhre

Vi vil sikre småbarnsforeldre flere valgmuligheter, og har lagt inn løsning med kommunal kontantstøtte for de toåringene. Som en konsekvens av de rødgrønnes vedtak om å fjerne denne på nasjonalt, velger vi å sette den inn fra kommunalt plan.
Vi vil legge opp til at idrettslag i større grad enn før, kan få tilbud om utvidet åpningstid i forhold til treningsarealer. Dette gjøres ved at man forsøker å komme frem til samarbeidsprosjekter med frivillige brukere av flere av kommunens treningsfasiliteter.
Vi vil prioritere lavterskeltilbud/arbeidstrening for mennesker med rusproblematikk. Dette er en mangeartet gruppe, og det må legges til grunn flere alternative arbeidstreningsmuligheter enn det som foreligger i dag.

Vi har forberedt kommunen på å ivareta de behov som oppstår ved gjennomføringen av samhandlingsreformen. Det legges opp til flere nye stillinger, flere "myke hender", men vi vil også se nærmere på ny teknologi for om mulig å gjøre helse- og sosialtjenestene i stand til å yte enda bedre omsorg. Vi vil også innføre en oppsøkende virksomhet, for å sette oss enda bedre i stand til å avklare hvilke omsorgsbehov som finnes. Det ligger derfor skissert et verbalpunkt om oppsøkende virksomhet i budsjettforslaget fra Venstre, KrF og Høyre.

Stangeland skole skal tas i bruk og huse et mangfold av aktiviteter. Vi ønsker at deler av kontorplassene, skal kunne tas i bruk av kommunens ansatte i påvente av et kommunehus. Stangeland skole vil også huse andre, som skissert i Skolebruksplanen. Et fremtidig kommunehus, ligger også inne i HØP-forslaget vårt, og vi vil være åpne for ulike finansieringsmuligheter av dette.

I Tananger skal det gjennomføres en sentrumsplan. I forbindelse med denne, er det viktig at vi beholder arealer for videreutvikling av arenaer der kultur, idrett, ungdomsaktivitet og kommunale kontorer kan være samlet. Disse må ses under ett, og vi vil legge opp til stor sambruk av de arealer som allerede finnes, og også for de som på sikt vil komme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**