Vedtak om bompengering i Harstad opphevet

Torsdagens kommunestyremøte 1.desember opphevet det tidligere vedtaket omkring bompengering i Harstad. Flertallet besto av V, KrF, Sp, FrP, Rødt, Synnøve Jørgensen fra SV og Bjørnar Benjaminsen fra Ap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Veipakke Harstad har hatt en lang og kronglete vei til nå. Gjennom opprivende kamper på vår og forsommer, ny behandling av sak grunnet kluss med varalister, het potet gjennom en hissig valgkamp, samtaler med samferdselminister og Veivesenet – til nå ny behandling med nytt kommunestyreflertall.

Gjennom en tre timers lang debatt var temperaturen høy. Høyre leverte et utsettelsesforslag hvor de nå hadde snudd 180grader og ønsket en folkeavstemning. Da dette forslaget falt, var kanskje resultatet gitt. De partiene som i valgkampen gav til kjenne at de ønsket å oppheve Veipakke-vedtaket, valgte å stå for det også nå. I den endelige avstemningen var sifrene 21-14 for å oppheve vedtaket.

Flertallet gikk også sammen for å meisle ut veien videre med et nei-vedtak. Her lå de vedtakspunkter omkring kontakt mot offentlige myndigheter, om fokus på rundkjøringene viktig for næringsutvikling, og et punkt om logistikk viktig for trygge skoleveier. Heller ikke disse vedtakspunktene ville Høyre og Ap støtte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**