Politisk arroganse av ordføreren

Etter en halvtimes møte mellom medlemmene i utvalget, konkluderer ordfører Lunden med at det i bystyrets flertall ikke er noen vilje til å gjøre noen endringer i bruken av Kranveien 62 A. Dermed blir det heller ikke noe møte eller dialog mellom det av bystyret oppnevnte utvalget og Dag Eikeland som eier av Kranveien 62A slik bystyret ba om i sitt vedtak!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dette er å holde næringsdrivende og bystyre for narr og det er ikke en ordførers oppgave!

Foto: Jan Einar Henriksen

At ordføreren som utvalgsmedlem anbefaler status quo er en ting, men å forskuttere bystyreflertallets stemmegivning er prinsipielt noe helt annet. Det er svært uheldig når bystyret ikke en gang har fått full oversikt over sakens ulike aspekter. Mitt innspill om iallfall å høre hva Dag Eikelands selskap hadde å tilby kommunen, ble kategorisk avvist av ordføreren, noe jeg sterkt beklager sier utvalgsmedlem Dag Jørgen Hveem (V).

Bystyret ønsket dialog med eier av Kanveien 62A
Bakgrunn for saken var en søknad fra eier av kranveien 62 A om bruksendring, og bystyret vedtok 22.6.2011 med 25 mot 5 stemmer følgende vedtak etter forslag fra Dag Jørgen Hveem, Venstre: “Saken utsettes. Det nedsettes et utvalg bestående av to politikere oppnevnt av formannskapet, samt en eller flere fra administrasjonen (oppnevnt av rådmannen). Utvalget skal vurdere grunnlaget for en omforent løsning mellom kommunen og Kranveien 62 A som — om mulig — imøtekommer søknaden fra tiltakshaver samtidig som hensynet til allmennheten ivaretas fullt ut.

Når et så klart politisk flertall i Risør bystyre oppretter et utvalg, forutsetter bystyret faktisk at det er en god og konstruktiv dialog mellom partene, i dette tilfellet utvalgsmedlemmene og eier av Kranveien 56A før saken igjen fremmes for bystyret for debatt og beslutning.

Når ordfører Lunden nå velger å avslutte utvalgsarbeidet etter et kort internt møte med kun utvalgs medlemmene tilstede, er det helt utrolig. At ordføreren samtidig forskutterer hva bystyrets flertall mener uten at han har snakket med Dag Eikeland og uten å vite hva kommunen og almenheten kunne ha oppnådd av fordeler i forhandlingene er for meg en gåte, og en maktarroganse jeg heldigvis slapp å være vitne til i bystyret, sier leder i Risør Venstre Jan Einar Henriksen i en kommentar.

Ordførerens beslutning kan ikke tolkes som annet enn at “vi har makten, vi bestemmer og da er det ikke nødvendig med dialog når vi uansett har bestemt oss”

Det er ikke enkelt å forstå at dette er godt forankret i det politiske flertall, for hva blir det da igjen av valgkampens mange utspill om ny giv, dialog og samarbeid, når man så til de grader unnlater å gjøre den jobben bystyret har bedt utvalget om å utføre.

Dette er å holde næringsdrivende og bystyre for narr og det er ikke en ordførers oppgave.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**