– Det ligger ikke noe i regjeringens strategier som kan gi den satsingen på tog på Vestoppland som er nødvendig. Intercitytrianglet mellom Lillehammer, Skien og Halden er satsingen for tiden, påpekte Brenna. Men han fortsatte:
– Neste år har Lillehammer – Oslo blitt tilgodesett med 500 millioner kroner. For å få dobbeltspor til Lillehammer kreves 35 milliarder. Det vil si at det vil ta 70 år før dobbeltsporet er ferdig, med dagens bevilgninger.
Brenna pekte i stedet på en annen mulighet, som den rødgrønne regjeringen ikke benytter seg av:
– Høyhastighetstog Oslo – Trondheim via Vestoppland er et utmerket prosjekt for offentlig/privat samarbeid.
Høyhastighetsløsningen må gjennomføres som et samlet prosjekt, på samme måte som flytoget ble bygd, mener Eivind Brenna.
– Vestoppland er ikke prioritert i dag. Derfor må det nye grep til, påpeker han. Offentlig/privat samarbeid (OPS) gjennomført med Deutsche Bahn sin plan for høyhastighetsbane som grunnlag, kan virkliggjøre dette i løpet av ti år, mener Venstre-lederen.
– OPS gir ikke nødvendigvis billigere utbygging, men det gir en helhetlig utbygging i et land der regjeringen bare gir «småpenger» til jernbaneutbygging, utdyper Brenna.
Høyhastighetstog via Vestoppland vil kunne gjøre dagpendleavstanden overkommerlig helt fra Lillehammer til Oslo, fortalte han Venstres landsstyre. Reisetiden på den strekningen er antydet til 55 minutter, mens det skal ta bare 37 minutter mellom Gjøvik og Oslo.
– Løsningen er bedriftsøkonomisk god, samfunnsøkonomisk positiv og ikke minst særdeles klimapositiv på lang sikt. Det siste fordi toget da kan erstatte fly mellom Trondheim og Oslo, og ikke minst erstatte privatbil mellom Vestoppland og Oslo, sa Eivind Brenna på landsstyremøtet i Oslo lørdag.