Vilje til politiske endringer avgjørende for regjering 2013

Helge Solum Larsen sa på Venstres landsstyremøte i dag at det politiske innholdet vil være avgjørende for en ny regjerings mulighet i 2013. Han peker på at en klimapolitikk med konkrete grep, smartere offentlig sektor som sikrer ressurser til velferd og skole, fleksibelt arbeidsliv og ansvarlig økonomi vil avgjøre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum larsen stavanger rogaland

Foto: 2020park, Tone Eldøy

-Vi nådde et delmål ved kommunevalget i høst. 6,3 prosent er et uttrykk for at hardt systematisk arbeid gav resultater. Og det er dette som er nødvendig for videre vekst og større gjennomslag. Vi må bruke de posisjonene vi har til å vise klar politisk retning, sa Solum Larsen.

-Klimapolitikken skal føre til endringer i hvordan vi bygger boliger, hvordan vi utvikler transportsystemene. Det vi nå gjør lokalt for å bygge et klimavennlig samfunn skal støttes av staten. Vi trenger en stat som heier fram klimavennlige løsninger, ikke motarbeider de, sa Solum Larsen.
Han brukte som eksempel om hvordan det oppleves som at staten legger hindringer i veien for Rogalands mulighet til å utvikle et nytt kollektivsystem på Nord-Jæren.

Solum Larsen pekte også på behovet for smarte løsninger i offentlig sektor. —Hvordan vi bruker ressursene avgjør hvor mye gode tjenester vi kan tilby. Hvor god skole vi har, hvor god velferd vi tilbyr avgjøres av om resurser brukes riktig.
Solum Larsen påpeker endringer i offentlig sektor, sammen med fleksibelt arbeidsliv, og rom for tillate migrasjon som nødvendige endringer i Norge. – Dette vil også bidra til et bredt næringsliv som kan løse viktige samfunnsoppgaver i samspill med offentlig sektor.

Han er ikke overbevist om at alle opposisjonspartiene har reell endringsvilje. -Venstre har en sterk politisk fortelling, som henger sammen. Den er ekte. Det vil gjøre oss sterkere i månedene vi har foran oss. De siste månedene vi er i opposisjon.
-For det blir ny regjering i 2013, sa Solum Larsen. -At Norge med det også får ny politisk kurs avhenger av et sterkt liberalt Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**