– Lar særintessene styre pelsdyrpolitikken

– Regjeringen lar mindretallets særinteresser styre pelsdyrpolitikken, sier Guri Melby, sentralstyremedlem i Venstre. Hun er skuffet over at regjeringen ikke tar noen offensive grep overfor pelsdyrnæringen i landbruksmeldingen som ble lagt fram i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Guri Melby.

– Fortsatt brytes loven, fortsatt lider mink og rev unødig, og fortsatt settes lønnsomhet foran dyrevelferd, sier Guri Melby. – Nå trenger vi en styrt avvikling av pelsdyrnæringen og en omstillingsstøtte til de næringsdrivende som blir berørt.

Melby er skuffet over at regjeringen i landbruksmeldingen bare vil “foreta en gjennomgang” av næringen og på uspesifisert tidspunkt “komme tilbake til Stortinget om saken”.

– Dette burde være en enkel sak. I stedet ser vi at hestehandelen internt i regjeringen gir makten til mindretallets særinteresser. Det skader demokratiet og øker politikerforakten, sier Melby.

Hun har ingen tro på at regjeringen vil makte å levere en egen sak om pelsdyrnæringen til Stortinget all den tid Senterpartiet får lov til å blokkere for en politikk som ivaretar dyrevernet. Nå etterlyser Melby politisk mot og vilje fra pelsdyrmotstanderne i Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Så sent som i november i år sto Melby på samme podium som stortingsrepresentant Hadia Tajik og holdt appell mot pelsdyrnæringen i Norge.

– Det er grunn til å spørre om Arbeiderpartiets positive vedtak i pelsdyrsaken på sist landsmøte bare var et spill for galleriet, sier Melby. – Sverige, Danmark og flere andre europeiske land har gått inn for en avvikling av sin egen pelsdyrnæring. Nå trenger norsk mink og rev en tilsvarende handlekraft fra myndighetene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**