Asker Venstres budsjettforslag gir satsning på kvalitet i skolen, kultur og klimatiltak

Venstre har lagt fram sitt forslag til budsjett for driften av Asker kommune. Forslaget tar utgangspunkt i rådmannens forslag, men har forslag til endringer basert på Venstres valgprogram for inneværende periode. Med dette får vi en tydeligere satsing på kvalitet i skolen, kultur og klimatiltak, samt en mer sosial profil i forhold til de som trenger det mest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres endringsforslag til driftsbudsjettet fokuserer blant annet på økte ressurser til kompetanseløft blant lærerne i Askerskolen, vesentlig oppgradering av kapasiteten til skolehelsetjenesten, økt kommunal støtte til NaKuHel, økt støtte til kulturskolen primært for å redusere ventelistene, styrking av bibliotekene med hensyn til åpningstid, både i Asker og Heggedal, økt støtte til kulturtiltak på kommunale sykehjem og seniorsentre, samt miljøtiltak som kommunal støtte til utfasing av oljefyringsanlegg og etablering av matebusser til knutepunkt for kollektivtranspport.

Finansieringen av Venstres ønsker er gjort gjennom å fjerne satsingen på sykehjemplasser i Spania, innsparinger i sentraladministrasjonen og noe økt forventning om inntekter.

I investeringsbudsjettet vil Venstre vesentlig styrke satsingen på gjennomføringen av boligsosial handlingsplan og trafikksikkerhetstiltak på skoleveier. Dette finansieres i sin helhet med generelle innsparinger med 1 % i andre investeringsprosjekt, at vi ikke ønsker å bygge parkeringsplass ved Esvika og utsettelse av planarbeid for Asker Torg.

Den 6 desember behandler kommunestyret budsjettet for 2012. Venstre vil da fremme sine endringsforslag og verbalforslag.

Verbalforslag fra Asker Venstre til Handlingsprogrammet for 2012:

Gå til Askerskolen aksjon
Det er altfor mange barn som kjøres av sine foreldre til skolen. Det gir økt trafikkkaos ved mange skoler, redusert trafikksikkerhet for dem som går til skolen, mye støy- luftforurensingen og den sosiale fysiske hverdagsaktiviteten reduseres for disse barna som blir kjørt.

Rådmannen legger opp til en felles gå-til-skolen aksjon som gjelder alle skolene, og i samarbeid med FAU. Rådmannen kan ta modell fra andre kommuner, f.eks Lørenskog, Oslo og Bærum.

By- sykkelordning i Asker
Rådmannen utreder mulighetene for en reklamefinansiert bysykkelordning for Asker sentrum med relevante nærområder.

Strategi for å nå IA-avtalen(Inkluderende arbeidsliv) innen utløpet av 2013
Asker kommune har et sykefravær i 2011 på rundt 8 % blant sine egne ansatte , og et sykefravær på 4,5% i kommunen forøvrig. Dette er knyttet til delmål 1 i IA-avtalen.
Hvordan står det til med de andre delmålene i IA-avtalen, om integrering av flere personer med redusert funksjonsevne, delmål 2 og om at flere ansatte står lengre i jobb etter fylte 50 år, delmål 3?

Rådmannen fremmer en sak om hvordan Asker kommune skal kunne nå de tre delmålene, slik de er skissert i IA-avtalen for denne stortingsperioden. I tillegg bes det om en vurdering av om AFP ordningen for lærere har betydning for lærernes valg av sluttdato?

Ny GIV og Trebåtmuseet
Det er en stor statlig og fylkeskommunal satsing for at flere ungdommer skal kunne gjennomføre videregående skole i prosjektet Ny Giv. Dette utfordrer kommunene til et samarbeid fra grunnskole mot videregående skole og fylkeskommunen. Asker kommune må kunne bidra med flere læreplasser/ læringeplasser i yrkeslivet, enten i det kommunale eller ved å utfordre det private næringslivet i kommunen.

Kan rådmannen konkret vurdere om Trebåtmuseet i Vollen og Asker Museum generelt kan få en mer fremtredende rolle i et slikt samarbeid. Det blir i tilfelle også arena for å kombinere samfunnets behov for håndverk og museumsdrift med skolenes behov for flere lære/læringeplasser.

Rektor-rollen i Asker skolen
Vi har konstantert Budstikkas rektorundersøkelse som ble presentert i november og bekymringen fra rektorene om at de blir hindret i sin viktigste rolle, nemlig som pedagogiske ledere.

Rådmannen bes utarbeide en kommunal kartlegging av rektorenes arbeidsoppgaver og tidsbruk i Asker-skolen, samt forslag til hvordan skoleadministrasjonen kan styrke rektorenes tid og resssurser til skoleledelese.

Søskenmoderasjon i SFO og barnehager
Asker kommune har søskenmoderasjon i barnehager. Denne ordningen omfatter ikke SFO, til tross for at SFO også er en kommunal tjeneste, og med kostnader for foreldre i samme størrelsesorden som barnehager.

Rådmannen utreder hva kostnaden ville vært om dagens regel om søskenmoderasjon ble gjort gjennomgående til å gjelde både barnehage og SFO.

Strategi for redusert gjeldsutvikling
Kommunens gjeldssituasjon er klart større enn gjennomsnittet, og er i ferd med å øke til et bekymringsverdig nivå. Vår nedbetalingstakt er faktisk blitt lavere enn verdifallet på de anlegg og bygninger som er lånefinansiert.

Rådmannen forereder en sak for utarbeiding av en strategi for redusert vekst i investeringer, og på sikt en reduksjon av kommunens gjeldsmengde.

Drift og energikostnader
Asker kommune har i henhold til Kostra-tallene både høyere driftsutgifter generelt og energikostnader spesielt målt pr. m2 for sin bygningsmasse, sammenliknet med sammenliknbare kommuner.

Rådmannen forbereder en sak for kommunestyret som nærmere beskriver årsaksforhold og muligheter for tiltak for å redusere disse kostander.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**