Kutt i ordførerlønn = Mer penger på skole

Lokalavisa skrev i sin nettutgave 29/11-11 om Venstres prioriteringer i budsjettet der vi foreslår å redusere ordførerens lønn med 100.000kr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I Sande Venstres alternative budsjett har vi forsøkt å fremme de sakene vi gikk til valg på. Nå som budsjettet er så stramt ser vi det som helt nødvendig at ordføreren og resten av politikerne også deler regninga. Det er mange som trenger penger, og det er uhørt at barneskolene og ungdomsskolen mister 1,5 millioner kroner. Ordføreren mener forslaget er populistisk og han legger heller ikke skjul på at han er overrasket. Vi i Venstre mener at forslaget i høy grad er realistisk og nødvendig å ta stilling til, nå i økonomisk stramme tider.

Sande Venstre er et ansvarlig parti. Vi mener at det skal stå respekt av en politikers gode handlinger, og ikke en politikers gode lønn og godtgjørelse.

Ordføreren mottar 95% av stortingsrepresentantens godgjørelse, altså 713.330kr. Dette er langt mer enn de aller fleste ordførere i Norge. Vestfold som fylke er verstingen, der ordførerene tjener flere ganger mer enn sine kolleger i andre fylker.

Vi mener altså dette alvorlig, og vi syns det er leit at ordføreren er overrasket over at det foreslåes at også politikerene skal bidra når budsjettet strammer.

Artikkelen fra Sande Avis kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**