Ja til yrkesfag! Ja til Færder VGS!

Fylkesutvalget behandlet tirsdag denne uke rådmannens forslag til budsjett 2012 og økonomiplan for 2013-2015. Venstre er svært tilfreds med at rådmannen til slutt gikk for en investering i ny videregående skole for yrkesfag i Tønsberg. I vårt valgprogram ga vi et klart ja til ny videregående skole i Tønsberg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Nye Færder videregående skole

Foto: Arkitektfirma: White

Budsjettet får sin endelige behandling 13. desember i fylkestinget, og før den tid skal også hovedutvalget for utdanning gi tilkjenne sitt syn på både Færder-utbyggingen og sektorens budsjett.
Det har kommet mange kritiske og bekymringsfulle uttalelser til bygging av ny skole til 623 millioner kroner. Flere er bekymret for høy lånegjeld og hva økte finanskostnader vil bety for handlingsrommet i perioden.

Venstre har også nøye vurdert konsekvensene av å bygge eller gå for en desentralisert løsning. Når vi falt ned på nybygg har dette bl.a. bakgrunn i den store økonomiske usikkerheten knyttet til kostnadene for en desentralisert løsning. I tillegg har det pågått en prosess i syv år, som fortjener at vi folkevalgte står for de veivalgene vi gjorde med hensyn til nye skolebygg for sammenslåtte skoler.
Dette mener Venstre også er med på å sette fokuset på yrkesfagenes betydning og gi de elevene som satser på denne studieretningen et moderne skolebygg. En inspirasjon i seg selv!

Vi er også selvsagt opptatt av innholdet i skolen, og at flotte nye skolebygg har tilnærmet ingen verdi. Men uansett kommer man etter en lang periode med dårlig vedlikeholdte og mangelfulle bygninger dit, at vedlikehold alene ikke er løsningen.

Kåre Pettersen

-Venstre mener rådmannen har gjort et svært grundig arbeid med å bygge opp nødvendige sikkerheter knyttet til økt lånegjeld, sa Kåre Pettersen i debatten i fylkesutvalget. -Ved å kjøre en svært kostnadsfokusert linje med oppbygging av bufferfond på til sammen 300 millioner i planperioden samt rentesikringer opp til 10 år, mener vi det vises stor forsvarlighet i investeringsprosessen.

Vestfold Venstre vedtok på sitt fylkesårsmøte i februar en uttalelse om bygging av videregående skoler i fylket.

Saken om Færder videregående skole er bl.a. omtalt i nettutgaven til Tønsbergs Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**