Rotete debatt om Holmen

Jeg synes ikke vi skal gå inn som eiere sa Stian Lund (V) da formannskapet tirsdag behandlet spørsmål om kommunen skulle benytte forkjøpsretten dersom majoritetseier av Solsiden 1 solgte seg ned til en eierandel under 50 %. Stian pekte også på at bystyret allerede har på plass en vedtatt reguleringsplan og en utbyggingsavtale for Holmen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Spørsmål om bruk av kommunal forkjøpsrett blir nå endelig avgjort av bystyret 15.12.

Foto: Jan Einar Henriksen

Jeg synes administrasjon har gjort en god jobb i denne saken og kommer til å jobbe for utbyggingen av Holmen skal sluttføres. Jeg ønsker utbyggerne lykke til når de nå skal skape ny positiv og viktig utvikling for hele Risør samfunnet på Holmen.

Ordføreren sa seg enig og opplyste at også han, i tråd med rådmannens innstilling gikk inn for at kommunen ikke skulle benytte forkjøpsretten.

Plansjef viste for sin del til den tidligere inngåtte avtalen og opplyste til politikerne at de kunne gå inn å kjøpe Holmen dersom det var det de ønsket. Da forutsatt at Solsiden 1 først solgte seg ned slik at de kom inn i en eierandel på under 50%, for det var først da kom Risør kommune i posisjon til kjøpe under henvisning til den nevnte avtale. Dersom politikerne vedtar å benytte en forkjøpsretten på de nevnte vilkår står det klart i den tinglyste avtalen at eiendommens verdi skal fastsettes av et takstutvalg på 3 personer oppnevnt av sorenskriveren. Utvalget skulle da vurdere pris ut fra en reell markedsverdi.

Stian Lund mente ellers at det på et langt tidligere tidspunkt burde ha kommet klare signaler fra politisk hold at de ønsket å benytte forkjøpsretten. Kommunen har forøvrig heller ikke midler til å kjøpe opp eiendommer påpekte Stian som også håpet at det ikke kom noen forslag om å utsette saksbehandlingen. Vi er nødt til å begynne med spatakene snart for å sikre at utbygger fikk tilstrekkelig grad av forutsigbarhet avsluttet Stian.

Risør Venstre ønsker ikke å benytte forkjøpsretten for Holmen, og det er for oss uvesentlig om det er 2 eller 3 eiere av Holmen så lenge vi får til en utbygging i henhold til bystyrets vedtatte reguleringsplan og utbyggingsavtale sier Jan Einar Henriksen, leder i Risør Venstre i en kommentar.

Det virker også underlig når det hevdes at kommunen kunne ha kjøpt Holmen tilbake i 2006, når vi alle vet at forkjøpsretten ikke utløses før majoritetseier selger seg ned til en eierandel på under 50 %. Det er også underlig at vår tidligere ordfører, som de siste fire årene har sittet sentralt i behandlingen av Holmensaken, så klart gir uttrykk for at han ikke kjenner saken bedre enn han ga uttrykk for i dagens formannskapsmøte. Det virker ikke tillitsvekkende og kan lett oppfattes som om han nå ønsker en omkamp på bystyrets tidligere avslutter Henriksen, som er glad for at ordføreren brøt med de to øvrige medlemmene i APs gruppe og stemte sammen med de tre borgerlige partiene i spørsmålet om bruk av kommunal forkjøpsrett.

Med i debatten hørte også spørsmål om ordføreren var habil eller ikke og det ble også fremmet to utsettelsesforslag, hvorav det ene ble trukket mens det andre ble avvist. Kanskje ordføreren bør vurdere hvor mange ganger en representant kan ta ordet uten å tilføre saken nye momenter?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**